FødevareWatch

Nye tal: Økologi spiller afgørende rolle for fødevareeksporten

Ø-mærkede fødevareprodukter trækker en stadig større del af væksten i den danske fødevareeksport, viser nye beregninger fra Økologisk Landsforening.

Økologi udgør 8,4 pct. af det samlede fødevaresalg i Danmark. Det er den højeste økologi-andel i verden. | Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Næsten som en myre, der kan løfte syv gange sin egen vægt, trækker den økologiske fødevareproduktion en uforholdsmæssig stor del af væksten i den danske fødevareeksport. Det viser beregninger fra Økologisk Landsforening.

Økologiske fødevarer bidrager med 20 pct. af den samlede vækst i fødevareeksporten i 2015 på trods af, at økologi udgør 2 pct. af den samlede eksport af danske fødevarer.

Det begejstrer Helene Birk, der er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening:

"Det er imponerende, at økologi står for så meget af væksten. Mens den samlede danske fødevareeksport stiger beskedent, så boomer den danske økologieksport. På den både bliver økologi et brand for sig i vores totale fødevareeksport," siger hun til FødevareWatch.

En opgørelse fra Danske Bank i april viser, at den danske fødevareeksport er steget fra 103,6 mia. kr. i 2014 til 104,5 mia. kr. i 2015. Det er en stigning på 900 mio. kr. I samme periode er den økologiske eksport steget fra 1,7 mia. kr. til minimum 1,8 mia. kr., ifølge Økologisk Landsforenings fremskrivning. Det svarer til en stigning på minimum 172 mio. kr., oplyser foreningen til FødevareWatch.

Festen fortsætter

Økologisk Landsforening ser ingen tegn på, at eksporten af økologi kommer til at aftage i den kommende tid - tværtimod.

"Væksten fortsætter helt sikkert i 2016 med minimum på ti pct.. Økologi vækster mere lige nu end fødevareeksporten totalt, og vi kan se, at når først virksomhederne har fået en kontakt, jamen så får de lettere flere varer ind," siger Helene Birk og fortsætter:

"Jeg kan sagtens forestille mig, at væksten ligger på 20 pct. i 2016. Vi har haft en virkelig god start på første og andet kvartal"

Det er i særlig grad klassiske landbrugsprodukter som mælk, æg, kød og grøntsager, der bliver eksporteret. Økologisk Landsforening oplever dog en generelt øget efterspørgsel efter foodservice produkter.

Vitale nærmarkeder

Det er især Tyskland og Sverige, der driver væksten i den økologiske eksport, lyder det fra Helene Birk:

"Eksporten til Sverige stiger rigtig meget, Men det er generelt rigtig meget Tyskland og Sverige, der efterspørger de danske, økologiske fødevarer. I Sverige er det både indenfor detail og foodservice, mens det mest er detail i Tyskland."

Hun er i øjeblikket på den store fødevaremesse PLMA i Amsterdam, hvor der for tre år siden kun deltog 4 økologiske virksomheder, og nu deltager der 10.

"Vi arbejder dog på at eksportere flere økologiske varer til foodservice i Tyskland, da vi kan se, at der er et potentiale fra vores erfaringer i Sverige. Og vi har jo mange års erfaring med det her i Danmark," slutter Helene Birk.

Trist Europa barberer millionbeløb af Danish Crowns resultat

Her spår de om fremtiden

Karate og dans udviklede sig til banebrydende koncept

Mere fra FødevareWatch

Maltdirektør efter værste år i årtier: "Det er meget ubehageligt"

Udfordringerne har aldrig været større i Sophus Fuglsang Export-Maltfabriks over hundredårige lange virke, som i det seneste år. Det nye regnskab viser største dyk på bundlinjen i topchefens hukommelse. Virksomheden er dog godt polstret, forsikrer han, men han frygter den usikkerhed, som energikrisen lige nu medfører.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier