I en årrække var "Smiley" for mange amerikanerne synonym med detailgiganten Walmart.
Det klassiske gule tennisbold-lignende ikon med det store smil gjorde kunderne opmærksom på tilbud og var en fast del af selskabets markedsføring. Lige ind til 2006.
Her lagde selskabet Smiley på hylden. Noget andet skulle til, og samtidig var selskabet løbet ind i en sag med et belgisk firma - The Smiley Company - om rettighederne til ikonet.
I 2009 vandt Walmart sagen, men det er først nu, at Walmart genoplever den gule tilbudstrold.
"Vi følte at det var tid til at tage en gammel ven tilbage, et af de mest genkendelige symboler på lave priser... Smiley," skriver Walmarts marketingschef Tony Rogers i et blogindlæg ifølge CNN Money.
Ifølge Walmart forbinder omkring 70 pct. kunderne stadig Smiley med gode tilbud, selv om ikonet har været væk fra selskabets reklamer i de seneste ti år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.