Analysefirmaet Quri har sat et hold forskere til at se nærmere på salget af en lang række udvalgte fødevarer, herunder tre hotdogmærker, i de amerikanske supermarkedskæder Wal-mart og Target.
Hen over 42 uger vil holdet se nærmere på salget af op mod 42 forskellige kendte produkter, herunder 14 fødevaremærker såsom Coca-Cola, Pepsi, Heinz og M&M's.
Undersøgelsen vil også komme til at se på salget af særligt pølser, også kendt som hotdogs i USA. De tre mærker er Oscar Mayer Hot Dogs, Applegate Sausage og Ball Park Brand Hot Dogs.
Forskerne vil blandt andet også se på sammenhængen mellem salget af særlige fødevarer og den amerikanske helligdag Memorial Day.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.