Som led i en større plan om at konsolidere forretningen og igen gøre den til et foretagende, der har bankens opbakning, har spanske Eroski frasolgt et par større puljer af detailforretninger til franske Carrefour.
Det skriver blandt andet avisen El Mundo.
Den samlede overgangssum er på 205 mio. euro eller godt 1,5 mia. kr., og for den sum får Carrefour 36 hypermarkeder, otte indkøbscentre og 22 benzintationer. Med opkøbet vil Carrefour opnå tættere masket butiksnet i særligt det sydlige og centrale Spanien. Ifølge en meddelelse fra Carrefour overtager man samlet 235.000 kvadratmeter og med overtagelsen vil den franske koncern være at finde i 27 nye spanske byer. Carrefour regner med at kunne opretholde alle arbejdspladser i de handlede butikker.
Her er Europas største detailkæde
I årene 2002 til 2007 voksede Eroski-koncernen kraftigt, men i halen på finanskrisen har de finansielle kræfter under koncernen forlangt, at man igen skærpede forretningen. Den proces startede allerede i 2008, og i 2014 solgte man 160 supermarkeder til Dia-koncernen. Forud for handlen, der blev gennemført mandag udgjorde gælden stadig omkring 2,5 mia. euro i koncernen.
Eroski vil fortsætte med at åbne detailbutikker under eget brand, men modsat tidligere vil der næsten udelukkende være tale om franchiseaftaler. Efter frasalgene til Dia og Carrefour har Eroski stadig 53 varehuse og 1.288 supermarkeder, hvoraf 467 drives af franchisetagere.
Carrefour, der på globalt plan beskæftiger 380.000 medarbejdere og som har 12.300 butikker, har været til stede i det spanske detailmarked siden 1973. Samlet beskæftigede ved udgangen af 2015 41.000 spaniere i 173 hypermarkeder, 126 supermarkeder, 419 såkaldte express-butikker, 123 servicestationer og 656 rejsebureauer.
Carrefour-gruppen omsatte i 2015 samlet for 104,4 mia. euro, svarende til cirka 780 mia. kr., og dagligt betjener de mange tusinde ansatte i alt 12,5 millioner forbrugere, skriver koncernen på sin hjemmeside.
Burde detailhandlens sorte får være duksedreng?
Fransk hypermarked leverer salgsvækst for fjerde år i træk
Spansk discountkæde har vilde vækstplaner