Gamle spot-fødevarer hitter i supermarkederne

Fødevarer, der har kurs mod sidste salgsdato, sælges i stor stil som spotvarer i danske supermarkeder. Til gavn for både kæder og forbrugere, skriver DR.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Når leverpostejen har kurs mod kassering, fordi den er ved at være for gammel, gør detailkæderne i stadig større stil brug af spot-mærkerne og -priserne i forsøget på at få varerne solgt.

De lave priser på de aldrende fødevarer er hit blandt forbrugere, men også blandt supermarkeder, fordi det trods alt er bedre med en lav pris end slet ingen pris, skriver DR.dk.

"Der er jo en risiko for, at en vare, der er sat ned i pris, kan komme til at kannibalisere på vores andre varer. Vi gør det, fordi vi gerne vil tjene lidt penge på varen, men vi gør det også for at undgå at smide varer ud, som godt kunne være spist," siger miljøchef i Coop, Signe Frese til DR.dk.

Kontrol afslørede fusk med gammelt slik

Kæder melder om stor interesse for nedsatte varer

Europæerne forstår ikke datomærkning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter