Coop fastholder, at man finder det for komplekst og dyrt at klimamærke fødevarer, så det giver et reelt billede af de enkelte produkters klimabelastning, som kan bidrage til at gøre kundernes indkøb grønnere.
Det siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop til Fagmediet Økologisk.
Af samme grund kommer det bag på CSR-chefen, at Salling Group i sidste uge fremlagde sin ambition om at klimarangere fødevarer og dertil opfordre den danske detailhandel til at gå sammen om at udvikle en fælles klimamærkning.
"Jeg undrer mig meget over Salling Groups kovending. Jeg troede, at vi var enige om, at klimamærkning var en gordisk knude, som var meget vanskelig at løse op, og jeg tør ikke gætte på, hvad der fik dem til at ændre mening," siger Thomas Roland til mediet.
Salling Group holder sig fra klimamærkning
Salling Group vil lancere en fælles klimamærkning
Kasper Reggelsen, pressechef hos Salling Group, mener ikke, at der er tale om en kovending, siger han til Fagmediet Økologisk:
"Vi har egentlig ikke ændret holdning, for vi har konsekvent anerkendt ambitionerne og ønsket om at gøre det nemmere for forbrugerne at købe klimavenlige fødevarer. Tidligere har vi blot haft forbehold for de løsninger, vi er blevet præsenteret for, og vi mener stadig ikke, at vi uden forbehold kan anprise enkelte fødevareprodukter som klimavenlige. For vi skal have en konsensus om formen og beregningerne. Derfor vil vi nu indlede og arbejde aktivt for en fælles klimamærkning – som er reel, velfunderet og baseret på forskning og fælles standarder for klimaaftryk," lyder det fra Kasper Reggelsen.