Det er ikke klimamærker, der kommer til at pryde føde- og drikkevarerne på hylderne i Føtex, Netto og Bilka, som alle er ejet af detailkoncernen Salling Group, i en nær fremtid.
I et interview til Finans, siger Kasper Reggelsen, pressechef i Salling Group, at koncernen anser klimamærkning for uhyre komplekst.
"Der mangler fortsat standarder og konsensus om de beregningsmetoder, som klimamærkerne skal bygge på. Derfor siger vi for nuværende pænt nej tak til klimamærkede produkter," lyder det.
Han peger på, at der endnu ikke findes nogle offentlige standarder for, hvordan produkters klimabelastninger beregnes, ligesom der på tværs af producenter, detailhandlen og forbrugereder er uenighed om metoderne.
Intet nyt under solen
Det er ikke første gang, en dansk detailkoncern melder ud, at man ikke ser klimamærkning som fremtiden.
I starten af året havde regeringen ambitioner om at indføre en frivillig klimamærkningsordning, der skulle vise et produkts belastning på klimaet. Ordningen blev droppet, efter at en række aktører fra detailhandlen og fødevarebranchen mødtes med daværende klimaminister Lars Christian Lilleholt (V). Efter mødet bekendtgjorde ministeren, at han lyttede til branchen, som mente, at et klimamærke var forbundet med for mange vanskeligheder.
Til mødet deltog bl.a. repræsentanter fra Coop, Salling Group og Dagrofa, mens også virksomheder som Danish Crown og Aarstiderne var mødt op.
Detailkoncerner vil ikke løfte klimapegefingeren overfor forbrugere
Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer
Coop skruer op for klimaindsats
Detailkæder: Vi vil ikke måle vores indkøbere på bæredygtighed