Salling Group holder sig fra klimamærkning

Der mangler officielle standarder for, hvordan klimabelastninger beregnes, påpeger Kasper Reggelsen, pressechef i Salling Group. Af samme årsag er detailkoncernen tilbageholdende med at kaste sig ind i en mærkningsordning.
Foto: Jens Henrik Daugaard/ERH/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Henrik Daugaard/ERH/Ritzau Scanpix

Det er ikke klimamærker, der kommer til at pryde føde- og drikkevarerne på hylderne i Føtex, Netto og Bilka, som alle er ejet af detailkoncernen Salling Group, i en nær fremtid.

I et interview til Finans, siger Kasper Reggelsen, pressechef i Salling Group, at koncernen anser klimamærkning for uhyre komplekst.

"Der mangler fortsat standarder og konsensus om de beregningsmetoder, som klimamærkerne skal bygge på. Derfor siger vi for nuværende pænt nej tak til klimamærkede produkter," lyder det.

Han peger på, at der endnu ikke findes nogle offentlige standarder for, hvordan produkters klimabelastninger beregnes, ligesom der på tværs af producenter, detailhandlen og forbrugereder er uenighed om metoderne.

Intet nyt under solen

Det er ikke første gang, en dansk detailkoncern melder ud, at man ikke ser klimamærkning som fremtiden.

I starten af året havde regeringen ambitioner om at indføre en frivillig klimamærkningsordning, der skulle vise et produkts belastning på klimaet. Ordningen blev droppet, efter at en række aktører fra detailhandlen og fødevarebranchen mødtes med daværende klimaminister Lars Christian Lilleholt (V). Efter mødet bekendtgjorde ministeren, at han lyttede til branchen, som mente, at et klimamærke var forbundet med for mange vanskeligheder. 

Til mødet deltog bl.a. repræsentanter fra Coop, Salling Group og Dagrofa, mens også virksomheder som Danish Crown og Aarstiderne var mødt op.

Detailkoncerner vil ikke løfte klimapegefingeren overfor forbrugere

Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

Coop skruer op for klimaindsats

Detailkæder: Vi vil ikke måle vores indkøbere på bæredygtighed 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også