FødevareWatch

Coop skruer op for klimaindsats

I samarbejde med den grønne tænketank Concito vil Coop udvikle en klimastrategi og udvikle nye klimavenlige varer. Derudover vil man også gøre mere for at fortælle kunderne om varernes klimaaftryk.

Som så mange andre producenter og koncerner stempler Coop nu også mere ind i den rullende debat om klimaforandringer, og hvad virksomheder kan gøre i forsøget på at nedbringe udledningen af CO2 osv.

Gennem en ny samarbejdsaftale med den grønne tænketank Concito vil Coop skrue op for den grønne omstilling.

"Vores største udfordring i verden er klimaforandringerne. Og det haster. Derfor sætter vi nu endnu mere fart på den grønne omstilling. Som andelsvirksomhed har Coop muligheden for at gøre en forskel sammen med vores 1,8 millioner medlemmer og kunder. Og den mulighed forpligter," udtaler Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, i en pressemeddelelse.

Konkret skal Coops klimaindsats blandt andet munde ud i tre ting.

For det første skal der udvikles en fremrykket klimastrategi, dernæst skal der udvikles nye klimavenlige varer, og endelig vil Coop styrke formidlingen om varernes klimaaftryk, "så man som forbruger kan træffe et oplyst valg, når man handler."

"Der er behov for, at danskernes madvaner udvikler sig i en markant mere klimavenlig retning. Coop og den øvrige detailhandel har et oplagt ansvar for at hjælpe med at trække i den retning. Vi er glade for at kunne understøtte Coops arbejde med at øge forbrugernes viden om klima og handlemuligheder i butikkerne og andre steder," udtaler Christian Ibsen, direktør i Concito.

Langsomt ud af startblokken

Offentliggørelsen af samarbejdet mellem Coop og Concito kommer et halvt år efter, at netop detailkoncerner som Coop blev mødt af kritik for ikke at tage sin andel af ansvaret for at lede forbrugerne i retning af mere klimavenlige valg. Nogle producenter mente blandt andet, at det ville klæde detailkoncernerne at tage et større ansvar, men detailkæderne greb ikke klimastafetten fra start.

"Jeg må være ærlig og sige, at vi ikke gør noget offensivt," lød det fra Coop Danmarks CSR-chef Thomas Roland, adspurgt om detailkoncernen aktivt forsøger at styre kunderne mod klimavenlige fødevarevalg i slutningen af november 2018.

"Vi vil gerne oplyse forbrugeren om det rigtige valg – som vi allerede gør på vores hjemmeside gennem en række råd, der f.eks. går på at vælge lyst frem for mørkt kød. Men vi ikke går ind og flytter rundt på, hvor vi har oksekød kontra kyllingekød liggende. Det gør vi ikke," sagde han den gang videre til FødevareWatch.

Heller ikke i Dagrofas kæder var man på daværende tidspunkt orienteret mod prisnedsættelser eller kampagner, som kunne være med til at skubbe kunderne mod klimavenlige valg, og man havde ikke planer om at foretage sig noget specifikt.

"Det korte svar er nej. Lige nu gør vi ikke noget i den dur," sagde Dagrofas CSR-chef Mogens Werge til FødevareWatch i slutningen af november.

Han udelukkede dog ikke, at f.eks. kampagner med en klimapositiv vinkel kunne være noget, som koncernens kæder ville se på i fremtiden.

Detailkæderne erkender: Gode klimaråd til forbrugerne er ikke nok

Dansk handelskoncern skal levere varer til ny detailkæde i Island

Detailkoncerner vil ikke løfte klimapegefingeren overfor forbrugere

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier