Portræt: Den utålmodige købmand der skal lede 400 ligemænd

Den nye kædedirektør i Spar, Min Købmand og Let-køb er selv købmand med stort K. Som 40-årig står han i spidsen for tre kæder og 400 købmænd. Den rolle befinder han sig godt i.
Foto: PR/Dagrofa
Foto: PR/Dagrofa

"Tillykke".

Richo Boss trykker købmand Mikael Konradsen i hånden og ønsker tillykke med den store udvidelse, Spar-butikken i Klitmøller har gennemgået. Han kan se lettelsen og glæden i købmandens øjne over, at butiksåbningen er gået, som den skulle, og at mange måneders hårdt arbejde er overstået. En følelse, Richo Boss sagtens kan genkende fra sin egen karriere som købmand.

Butiksåbningen i Klitmøller er den femte af sin slags, som Richo Boss har været med til, siden han trådte til som kædedirektør i december. Indtil videre har han besøgt over 70 købmænd i kæderne Spar, Min Købmand og Let-køb i hele Danmark, og han er slet ikke færdig endnu.

"I det øjeblik, hvor man klipper snoren, ved man godt, at der rigtig, rigtig mange mennesker, der har lagt al deres energi og arbejdsindsats for at nå det øjeblik," fortæller han.

FødevareWatch har fanget ham på hovedkontoret i Ringsted på en af de dage, hvor han rent faktisk sidder i chefstolen. Ellers er han på landevejene, hvor han utålmodigt er i gang med at give hånd til både Michael, Tina og René, og hvad købmændene ellers hedder. 

"Der er jo ingen tvivl om, at mit job her er at sørge for, at de 400 købmænd bliver understøttet på en måde, hvor de kan skabe resultaterne. Det er sådan, det er at arbejde med selvstændige købmænd. Jeg kan jo ikke skabe resultaterne selv," siger han.

Usikker og utålmodig ny chef

Selvom han ikke skal skabe resultaterne selv, står Richo Boss stadig i spidsen. Han er en utålmodig mand, der gerne tager hele dage i Jylland for at besøge de jyske købmænd. Også selvom det betyder tid væk fra familien og den gård, han har købt lidt uden for Ringsted.

"Når man elsker dagligvarehandel, og man selv betragter sig som købmand, er det en udfordring, som jeg både synes, er virkelig spændende, men jeg ved også, at jeg skal stå tidligt op om morgenen for at kunne levere det, jeg skal," siger Richo Boss om det at stå i spidsen for 400 købmænd.

Den 40-årige kædechef fortæller, at han føler sig usikker, når han er ny i en stilling, og derfor vil han gerne lære butikken at kende, nærmest før velkomstbuketten er falmet.

"Jeg har behov for at kende hverdagen i de butikker, vi leder. Jeg har behov for at vide, hvordan tingene virker," siger han. Kun sådan mener han, at han som direktør kan lede og understøtte købmændene.

Før ankomsten i Dagrofa-koncernen var Richo Boss fem år i Coop i forskellige lederstillinger. Men det blanke butiksgulv og vareoptællingerne er ikke længere væk, end at han kan trække på den forståelse for dagligvarer, han har fra sin tid som købmand på gulvet.

"Uanset om vi snakker Dansk Supermarked (Salling Group, red.), Coop eller Dagrofa, så er der for mig noget glæde i at arbejde i større organisationer, hvor du ikke nødvendigvis har svaret på alting selv," fortæller han.

Richo Boss' utålmodige væsen har blandt andet vist sig i sit hjertebarn, som er blevet borgerinddragelse i købmandsbutikkerne, og det går godt. Men ikke hurtigt nok, når man som Richo Boss hellere "vil skabe resultaterne i dag end i morgen". 

Begejstringen for de lokale projekter har betydet, at han allerede efter en lille måneds tid ville "sætte strøm til" i hele landet fra centralt hold. Men der måtte de øvrige i ledelsen stoppe ham.

"Når man bliver begejstret for noget, og man kan identificere, hvor stort et potentiale, der er, så kan man jo ikke lade være at spørge, om vi ikke skal op i tempo," fortæller han.

Men det skulle de altså ikke, fordi det skal være et ønske fra de lokale borgere, ellers kan butikken ikke løbe rundt, forklarer Richo Boss.

"Hvis ikke der er et brændende ønske for, at man godt vil anstrenge sig for at lande med en dagligvarebutik, så kan det ikke blive til noget," siger han.

For er der en ting, han elsker mere end resultater, så er det, at købmændene og de lokale borgere har så meget selvbestemmelse som muligt.

Tilfældigheder førte til dagligvarer

For næsten præcis syv år siden d. 29. marts 2012 var det Richo Boss selv, der skulle klippe snoren over til Bilka i Hillerød. Sidste stop på rejsen i det, der dengang hed Dansk Supermarked, hvor han startede som elev som 20-årig.

I 1997 gik han ind i det nærmeste supermarked for at søge en elevstilling, mere historiefortælling var der sådan set ikke i det, forklarer han. Det har ikke været et familieforetagende eller genererationer af købmænd, der har drevet Richo Boss.

Til gengæld fandt han allerede efter en uge ud af, at det var her, han hørte hjemme, og her han ville gøre karriere. Den utålmodige unge mand fandt noget i det at stå op hver dag og se med det samme, om gårsdagens arbejde havde været godt eller skidt.

"Der er nogen, der kan bruge et liv på at finde ud af, hvad det er for en branche, de hører til i. Jeg var sådan set overbevist om, at detailhandel og specielt dagligvarehandel var det, jeg skulle," fortæller han.

Selvom han ikke havde de vilde drømme om direktørstillinger, da han tog sit første navneskilt på, har tilfældighederne efterhånden ført ham langt omkring. Selv forklarer Richo Boss det med, at han løser den opgave, han står i.

"Når jeg lander i et eller andet, vil jeg gerne kunne gøre en forskel. Jeg vil gerne kunne engagere mig 100 pct. i arbejdet med de mennesker, jeg har omkring mig. Og så er der nogle gange nogle muligheder, der åbenbarer sig hen ad vejen, hvis man prøver at løse opgaven bedst muligt," siger han.

Blandt ligemænd

Den opgave, Richo Boss står overfor at løse nu, hedder Spar, Min Købmand og Let-køb. Han føler sig mere udfordret end nogensinde tidligere i sin karriere, men han kan med ærlighed i stemmen også sige, at det er det sjoveste.

Begejstringen over borgerprojekterne og butiksåbningerne lyser også ud af ham, når han fortæller om dem. Den lollandske dialekt bliver lidt mere tydelig, og stemmen ryger et par oktaver op.

Det er tydeligt, at han er en menneskemand, når vi taler om jobbet. Han fortæller, at en af grundene til han valgte at skifte koncern, var, at han kunne se, hvem den øvrige koncernledelse var. Det er vigtigt for ham, at han har et godt hold omkring sig, når han arbejder. Så er han mest tryg, lyder det.

Direktør i Dagrofa Tomas Pietrangeli (tv) og Richo Boss (th) sammen med den nye købmand i Min Købmand i Kragelund, Thomas Nielsen. | Foto: Jacob Lassen
Direktør i Dagrofa Tomas Pietrangeli (tv) og Richo Boss (th) sammen med den nye købmand i Min Købmand i Kragelund, Thomas Nielsen. | Foto: Jacob Lassen
Senest lå skiftet mellem Coop og Dagrofa. To supermarkedskoncerner, der på nogle områder ligner hinanden, men så alligevel ikke helt.

"Jeg har altid haft det godt med forandring, jeg synes, at hvis man er i dansk detailhandel, så skal man på en eller anden måde kunne lide forandring. I forhold til at der sker rigtig meget."

Richo Boss var egentlig ikke ked af at være i Coop, men nu bød muligheden sig for igen at arbejde med ligesindede – hele 400 af slagsen i Spar og Min Købmand, og den chance måtte han tage.

Indkøbene sker i Spar

Richo Boss ville egentlig godt have sat sig nogle mål for, hvornår han har besøgt alle 400 købmænd i Danmark. Men en kollega gav et råd om at lade være, for det var ikke sikkert, han kunne nå det.

Modvilligt gik Richo Boss med på den, men går man lidt til ham, er det tydeligt, at der stadig ligger et uofficielt mål i hovedet på ham. Han vil bare ikke sige, hvad det er.

"Hvis man siger, at dén dato har jeg besøgt alle købmænd, så kan man blive slave af at få det til at gå op. Det skal mere være født af en oprigtig lyst til at komme rundt fremfor en konkurrence."

Og lysten til at komme rundt er der ingen tvivl om, at Richo Boss har.

Mere end noget andet sted viser jobskiftet sig i, hvor Richo Boss og familien handler sine dagligvarer. For selvom der ikke er en Spar i den lille by, hvor deres gård ligger, så insisterer han på, at husholdningen skal spenderes i hans egne kæder.

"Der er jeg nok en lille smule hjernevasket. Min familie er efterhånden træt af mig, fordi jeg foretrækker, at vi lægger hver eneste omsætningskrone i de butikker, jeg selv står i spidsen for," siger han og griner.

"De kan godt være lidt trætte af at skulle skifte indkøbssted, når jeg skifter job."

Dagrofa henter ny kædedirektør i Coop

Spar-Boss: "Hver gang vi introducerer noget, har vi haft købmænd involveret"

"Ja tak-tilbud" på Facebook skaber vækst hos købmænd

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter