FødevareWatch

Coca-Cola er dagligvarehandlens stærkeste mærke

Ny analyse viser, at private label-brands nærmer sig de kendte mærkevarer i evnen til at tiltrække kunder i dansk dagligvarehandel.

Foto: Lars Krabbe

Coca-Cola er det stærkeste brand i dansk dagligvarehandel netop nu ifølge en ny undersøgelse foretaget af analysefirmaet AIM Create.

AIM Create vurderer årligt, hvilke mærkevarer der er stærkest i den danske dagligvarehandel, og her peger pilen altså denne gang på den amerikanske drikkevaremastodont.

Undersøgelsen afdækker mærkernes præstationer inden for fire dimensioner; opfattet kvalitet, i hvilken grad mærket opfattes som nyskabende, om mærket forbindes med en unik smag og endelig mærkets evne til at skabe trafik til butikken.

På andenpladsen kommer Løgismose, mens Arla indtager tredjepladsen. Nettos private label-brand Øgo placerer sig som nummer ni på listen, og det vækker opsigt hos selskabet bag undersøgelsen.

"Det er jo ikke overraskende, at mærker som Coca-Cola og Arla findes i toppen af listen. Mere overraskende er det, at et private label som Øgo med et noget mere begrænset kendskab formår at ligge så højt på listen," siger Jesper Mortensen, direktør og partner i AIM Create, til FødevareWatch.

Kontinuerlig investering vigtig

Ifølge Jesper Mortensen viser undersøgelsen, at kædernes private label-mærker er blevet stærke konkurrenter til mærkevarerne. Flere private labels vurderes højt af forbrugerne i undersøgelsen, hvor også Coops Änglamark scorer højt, siger direktøren.

"For at skabe et stærkt mærke i dagligvarehandlen – og altså formå at flytte kunder til butikken – ser vi, at det er afgørende kontinuerligt at investere i mærket både i og uden for butikken. Udover et højt markedsføringstryk og højt kendskab er det også vigtigt at skabe vitalitet og opmærksomhed til sit mærke på hylden ved løbende produkt- og emballageinnovation," siger han.

Arla overgår Lego

Rema topper liste over bedst omtalte brands

Mere fra FødevareWatch

Barkoncern: Branchen er økonomisk underdrejet

I Rekom har man ovenpå onsdagens pressemøde og dertilhørende restriktioner svært ved at forstå, hvorfor det netop er nattelivsbranchen, der skal holde igen. "Det er ikke vores målgruppe - de 18 til 40 årige, der ligger højest i statistikkerne over smittede," siger koncernens politiske direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier