Coop klar til at teste 1100 butikkers rolle i onlinesats

Efter etableringen af Coop.dk Mad og lanceringen af måltidskassserne er detailkoncernen igen tilbage i tænkeboksen. Nu skal koncernens 1100 butikker i spil i forhold til onlinearbejdet, og i 2018 vil de første forsøg blive gennemført.
Foto: Lars Krabbe/Polfoto/Arkiv
Foto: Lars Krabbe/Polfoto/Arkiv

Siden lanceringen af Coop.dk Mad for omkring 20 måneder siden har detailkoncernen gennem blandt andet tung markedsføring forsøgt at få del i det marked, hvor Nemlig.com i større eller mindre grad har haft spillepladen for sig selv.

I det kommende år skal gennemføres forsøg, som kan understøtte idéen om, at man i andelskoncernen kan noget, som flere af online-konkurrenterne næppe kommer til at kunne. Det fortæller Coops kommercielle direktør, Morten Viktor.

”Vores mere end 1100 butikker må på en eller anden måde kunne bruges til noget i denne sammenhæng,” siger Morten Viktor og fortsætter:

”Vi kommer i 2018 til at arbejde med, hvordan vi kan få onlinedelen til at hænge bedre sammen med de fysiske butikker i en fed kundeoplevelse. Vi skal udnytte de aktiver, der ligger i, at vi er tilstede begge steder. Det skal bindes sammen, for sammen kan vi noget, man ikke kan hver for sig.”

I årets løb bliver der ikke tale om tiltag, som koncernen kan nå at rulle ud i alle 1100 butikker, men det vigtige er ifølge direktøren, at der kommer hul på det arbejde, som handler at binde de to kanaler sammen.

”Den centrale råstyrke i koncernen spiller i meget vid udstrækning en rolle, og kan den lokale eksekvering så blive bragt i spil, så kan vi levere en samlet løsning, som er virkelig svær at konkurrere med, hvis man f.eks. kun opererer fra en darkstore, der står helt alene,” siger Morten Viktor.

Droner eller lokale tilbud

Tager man et kig rundt i det globale afkroge af markedet for onlinehandel med fødevarer kan man konstatere, at Coop langt fra er de første til at lege med forskellige idéer.

I Sverige arbejder Volvo og Nemlig-pendanten Mat.se sammen om et forsøg, hvor man giver leverandørens bude adgang til kundernes biler, hvor de bestilte varer så bliver placeret, når kunden eksempelvis er på job. Amerikanske Amazon, der er de fremmeste, når det kommer til at have idéer for, hvordan fødevarehandel og distribution kan blive i fremtiden. De tester blandt andet brugen af droner og løsninger, hvor kunder gennem et webkamera giver bude mulighed for at stille varer ind i entréen.

Coop-direktøren holder sig hele tiden opdateret, og når man spørger, om ikke han kan komme med et par bud på, hvordan han eksempelvis ser de 1100 Coop-butikker komme i spil, siger han:

”Hvis du nu laver et køb online, hvor varerne tilfældigvis viser sig at findes i den Superbrugsen, som befinder sig lige rundt om hjørnet. Så kunne man i den butik måske plukke varerne og have dem klar i løbet af en halv time. Det kunne også være, at butikken måske kunne have lyst til at tilbyde at køre varerne ud til dig om tre kvarter. I den slags situationer, er der måske ingen grund til, at det store apparat bringes i spil?”

Morten Viktor ser ingen grund til, at onlinedelen og de fysiske butikker i fremtiden ikke skal bindes tæt sammen, men der er i den grad udfordringer, som skal løses undervejs, før idéer kan blive til virkelighed.

”Vi vil kunne give kunderne en langt bedre oplevelse, end vi kan, hvis vi ignorerer de fysiske butikkers tilstedeværelse. Men det kræver selvfølgelig en tung teknologisk udvikling, som den enkelte butiksledelse jo ikke alene skal drive frem. Det kræver jo et stort setup at have indblik i den enkelte butiks sortiment og varebeholdning i realtid og derefter flette det sammen i en god oplevelse på et website. Det er den store udfordring, som skal løses,” siger han.

Som nævnt ligger det ikke i kortene, at Coop i den nærmeste fremtid er klar til at implementere de store løsninger på tværs af salgskanalerne, og Morten Viktor ser heller ikke nødvendigvis, at idéerne udmønter sig i nationale tiltag. Noget vil kunne fungere i et område, mens nabobyerne og butikkerne her vil have andre preferencer.

”Vi kommer til at teste diverse løsninger, for det er kun ude hos kunderne, at vi kan se, om det også har gang i virkeligheden, det som man hurtigt kan sidde i en osteklokke og beslutte skal være en succes. Vi skal være agile og ikke bilde os ind, at vi ved alt, og vi skal ud blandt kunderne med nye tiltag i løbet af 2018,” siger han.

Hvem skal der konkurreres med?

Gennem efterhånden en del år har flere aktører på hver deres måde forsøgt at knække den nøddeskal, som handler om, hvordan man vrider en god fortjeneste ud af at sælge dagligvarer på nettet.

I et hjørne lykkes det meget godt for måltidskasseløsningen Aarstiderne, der i 2016 havde et nyt rekordår og lavede i alt 38,5 mio. kr. til bundlinjen, men at kalde deres koncept for dagligvarehandel på nettet vil i mange menneskers øjne nok være at stramme den.

I dagligvarehjørnet findes flere lokale og mindre forretninger som Osuma.dk, Davli.dk, Sartorvet.dk og okologisk-supermarked.dk. Fælles for dem er, at de ikke for alvor kan måle sig med den etablerede detailhandels udbredelse, og de er alle udtryk for, at der er et stykke vej til at den brede handel med havregryn, håndsæbe og hundemad kaster guld af sig i Danmark.

Hos den største, Nemlig.com, bruger de to ejere i form af Stefan Plenge og Anders Holch Povlsen rigtig mange penge på at investere i både fysisk og teknologisk tilstedeværelse. Over de seneste tre år har storaktionæren Holch Povlsen investeret 584 mio. kr. i onlinesatset, som i december kunne præsentere endnu et underskud, denne gang på 64 mio. kr. før skat.

Fra Nemlig.coms side hedder det, at der er tale om langsigtede investeringer, at man kunne lave plus på nuværende tidspunkt, hvis ikke det var for de massive investeringer, og at butikken er funderet solidt, når bøtten på et tidspunkt vender og danskerne i alle hjørner af landet for alvor begynder at købe ind til til gryderetterne på nettet.

Hos Dansk Supermarked, der overtog onlinespilleren Iposen for snart et par år siden, er man endnu ikke hoppet helt ombord i onlinesalget af fødevarer. Og dog. For med sidste års køb af Skagen Food har Dansk Supermarked i grove træk de samme muligheder, som Coop har med sit måltidskassesetup, hvor man kan sælge dagligvarer med de kasser, som i forvejen bliver sendt af sted til abonnenterne. Indtil videre har Dansk Supermarked begrænset sin tilstedeværelse på markedet for helt almindelige netdagligvarer til click and collect-initiativet Bilka To Go.

20 måneder med travle kunder

I Coop startede man for et par år siden onlinearbejdet på dagligvarefronten med baggrund i de mindre forretninger, som koncernen i forvejen havde på nettet gennem Coop.dk og Irma.dk.

Siden lanceringen af Coop.dk Mad for omkring 20 måneder siden har detailkoncernen gennem blandt andet tung markedsføring forsøgt at få del i det marked, hvor Nemlig.com i større eller mindre grad har haft spillepladen for sig selv.

Endnu har omverdenen til gode at se tallene bag udviklingen, men ifølge kommerciel direktør Morten Viktor går det fremad, og væksten i salget har været markant i såvel 2016-delen som i år.

”Vi favner indtil videre stort set alle kundegrupper. Vi har oprindeligt vores afsæt i Irma.dk, men udover salget til en masse børnefamilier har vi har også en lang række erhvervsvirksomheder og offentlige institutioner som kunder,” siger Morten Viktor, inden han videre fortæller, hvem der er kunder i forretningen:

”Sat lidt på spidsen har vi salg til idealisten, funktionalisten og den velhavende. Vi er bredt repræsenterede, og vi kan se, at alle segmenter vokser for øjeblikket. Det er vi selvfølgelig meget glade for, men skal man pege særligt en gruppe ud, som vokser, så er det nok dem, som vi kalder for funktionalister. Det er en gruppe af travle mennesker og familier, hvor det bare skal virke, og det skal være bekvemt.”

Spot på sortiment

Han ser det som Coop.dk Mad’s store styrke, at det er muligt at tilbyde kunderne det brede sortiment, som strækker sig fra Faktas discountmærker til de dyrere varer, som storkøbenhavnerne normalt kun finder i Irma-forretninger.

”Vi ser faktisk vækst over hele landet, også langt ude på landet. Og det kan måske hænge sammen med, at man jo i vores butik har adgang til det helt brede sortiment, som måske er svært at finde i den nærmeste, lokale butik,” fortæller Morten Viktor.

For sammenligningens skyld bryster man sig i Nemlig-butikken ligeledes af at have et meget bredt sortiment og en masse produkter, der kan matche priserne i den lokale Netto-butik. Men i modsætning til Coop-butikken, er det hos Nemlig stadig langt fra alle danskere, der kan få bragt varer fra Nemlig. Det er stadig begrænset til et fåtal af de større danske byer og deres opland.

Postnord-farvel har bremset væksten i Coops onlinesats

Coop er langt foran ambitionerne i voksende måltidskassemarked

Endomondo-rigmænd klar med kødfri måltidskasser

Måltidskassefirma får ny formand

Boomende marked lokker Coop til måltidskasserne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også