"Med risiko for at vi kommer til at lyde en smule konservative i vores første ambitioner, så nåede vi faktisk allerede efter 4-5 uger vores halvårsmål," siger Morten Viktor til FødevareWatch.
Det er på centrallageret i Vallensbæk, at Coop-holdet pakker de måltidskasser, som indeholder afmålte grøntsager, kød og fisk til flere dages måltider. Som det er på onlinemarkedet for dagligvarer har den kommercielle Coop-direktør også særdeles høje forventninger til, hvad Coops fremtidige rolle bliver i markedet for måltidskasser.
"Jeg kan ikke se nogen grund til, hvorfor vi ikke skal kunne blive rigtig store på det her. Vi har alle de rigtige råvarer i butikken og det gode netværk af kokke, som kan lave nogle spændende ugemenuer, så jeg tænker, hvorfor ikke tage det marked, det bare vokser og vokser," siger han.
Hos den nok største onlinekonkurrent i Nemlig.com tilbyder man stadig ikke måltidskasser. Her kan man i stedet indkøbe råvare til retter, måltid for måltid. Hos Aarstiderne kan man tilvælge varer fra et sortiment, der er begrænset af at være økologiske fødevarer alene.
Tidligere har Coop-direktør Morten Viktor udtalt, at detailkoncernens andel af markedet for måltidskasser, som formodes at være på omkring 1 mia. kr. i løbet af 2-3 år skal være 36 pct. svarende til Coops andel af dagligvaremarkedet i Danmark.
Over halvdelen lægger varer til
Ifølge Morten Viktor er der flere fordele forbundet med, at man som dagligvarebutik på nettet, kan binde salget sammen med de abonnementsbestilte måltidskasser.
Med måltidskasserne følger der en mulighed for at knytte andre netindkøb til leveringen. Dagen før levering modtager kunden en mail, hvori der er et tilbud om at få andre ting leveret med den måltidskasse, som i forvejen har betalt fragten.
"Om det er rødvin, køkkenrulle, hundefoder eller havregryn, så kan du bestille det sammen med måltidskassen. Det er er marked i vækst, men vi ser store potentialer i den del, som handler om, at vi kan bundle det med de øvrige dagligvarer, som sælges i butikken, og det har været en af hovedårsagerne til, at vi er gået ind i det her marked," siger Morten Viktor, der videre forklarer, at det siden lanceringen af måltidskasserne har drevet onlineforretningen frem.
"Langt over halvdelen af vores nuværende måltidskassekunder supplerer med køb af andre varer, og det finder vi selvfølgelig meget interessant," lyder det fra den kommercielle direktør.
Foden lettes fra speederen
Efter tre måneder i markedet har Morten Viktor sammen med resten af holdet løftet foden fra markedsføringsspeederen, så alle dele af det nye forretningsområde kan følge med.
"Vi kan ikke blive ved med at holde det tempo, som vi har kørt med her i starten. Nu holder vi lidt igen, for vi vil gerne have fokus på, at folk får en god oplevelse, og derfor skal vi ikke love mere, end vi kan holde," siger han og tilføjer:
"Det er også derform vi nu holder lidt igen med markedsføringen. For vi kan se, at så snart vi trykker på den knap, så sker der noget med antallet af bestillinger. Og det er selvfølgelig en meget enkel og god metode at bruge, når vi skal tilpasse vores vækst fremadrettet."
Postnord-farvel har bremset væksten i Coops onlinesats
Coop vil have en tredjedel af måltidskassemarkedet inden for tre år
Boomende marked lokker Coop til måltidskasserne