Tivoli forventer at slå rekorder på trods af kedeligt vejr

Madsalget er med til at holde omsætningen oppe i forlystelsesparken, der ellers har kæmpet med vejrforhold og færre svenske gæster.
Tivoli sendte i forbindelse med kroningen af Kong Frederik et stort fyrværkerishow i luften til at fejre overgangen. | Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Tivoli sendte i forbindelse med kroningen af Kong Frederik et stort fyrværkerishow i luften til at fejre overgangen. | Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Tivoli regner med at slå flere rekorder i 2023 - både på omsætningen og driftsresultatet - på trods af uforudsigeligt vejr og et fald i antallet af gæster fra forlystelsesparkens største turistdestination.

I 2024 forventer Tivoli at nå de samme resultater.

Det fortæller selskabets administrerende direktør, Susanne Mørch Koch, i et interview med MarketWire.

”Det præger selvfølgelig sæsonen, når vi taber mere end 30 pct. af gæsterne fra vores største destination, som Sverige er. Heldigvis for Tivoli kompenseres tabet af turister fra andre lande - herunder USA, men også Tyskland og Italien,” siger Susanne Mørch Koch.

Flest af Tivolis udenlandske gæster kommer nu fra USA, mens Sverige har fået andenpladsen.

”Tivoli er jo Nordens største turistattraktion, så det betyder også, at vi helst skal have gæster fra alle de lande, der besøger Danmark. Men det er klart, at vi skal have vores svenske gæster tilbage i haven, og det har vi også en forventning om, at vi får ad åre,” siger topchefen.

Faldet i gæster fra Sverige skyldes ifølge Tivoli den svage svenske økonomi og dermed også en lavere købekraft hos svenskerne.

I 2023 forventer Tivoli at nå en omsætning på 1210 mio. kr. og et driftsresultat på 225 mio. kr. Begge dele vil være en rekord for forlystelsesparken.

Vil holde niveau

Samtidig oplyser Tivoli, at man regner med at nå samme resultater i år. De præcise tal bliver offentliggjort ved årsregnskabet den 15. marts.

”Grundlæggende har vi fremgang på stort set alle vores forretningsområder - både på mad, forlystelser, vores hotel og antallet af gæster, siger Susanne Mørch Koch.

I 2023 havde Tivoli 5 pct. flere gæster end i 2022, og de bruger også flere penge.

”Vi har set et højere ”spend” hos vores gæster, og så har vi haft en sommer- og julesæson, der var meget succesfulde, mens halloweensæsonen var lidt præget af, at de bedste dage var ramt af stormen,” siger Susanne Mørch Koch.

Hun fortæller også, at man i Tivoli selvfølgelig håber på mere solskin end dage med regn, men at man er forberedt, hvis samme tendens gør sig gældende i år.

”Vi har meldt ud, at vi regner med resultater på linje med i år, og det gør vi også, fordi vi har en masse publikumsvendte ting på programmet igen i år,” lyder det.

Blandt andet satser Tivoli på, at balletopsætninger, to nye restaurantåbninger og Fredagsrock-plakaten kan lokke gæster til, selv hvis vejret kommer til at slå flere kedelige rekorder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter