Burger King-ejeren, Restaurant Brands International, haltede bagefter i årets tredje kvartal og lander som følge under analytikernes forventninger til kvartalet.
Ifølge Reuters skyldes det i særdeleshed det, at inflationen og forbrugernes holden igen i kvartalet har sat sit præg på burgerkæden, hvis salgsvækst endte på 7,31 pct. mod de af analytikerne forventede 8,71 pct.
Som følge faldt koncernen 4 pct. på børsen fredag, hvor der samtidig blev bebudet yderligere indsats på markedsføring og investeringer i butikker som led i en større turnaround, der skal styrke burgerkæden - og dermed også ejeren. Det er samtidig noget, der kommer til at betyde yderligere omkostninger for selskabet i det igangværende kvartal.
McDonald’s gør analytikernes estimater til skamme
Tilbagegangen for Burger King står i skarp kontrast til konkurrenten McDonald’s, der i tredje kvartal er lykkedes med at trodse inflationspresset - blandt andet ved hjælp af kampagner, der har gjort det muligt for fastfoodkæden at vinde markedsandele.
Restaurant Brands Internationals samlede omsætning steg i kvartalet til 1,84 mia. dollar - lige under analytikernes forventede 1,87 mia. dollar.