Tilbagegang for Burger King tærer på moderselskabets resultater

Omsætningen lander således under det at analytikernes forventede for tredje kvartal i Restaurant Brands International.
Salgsvæksten i Burger King landede under analytikernes forventninger i årets tredje kvartal. | Foto: Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix
Salgsvæksten i Burger King landede under analytikernes forventninger i årets tredje kvartal. | Foto: Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix

Burger King-ejeren, Restaurant Brands International, haltede bagefter i årets tredje kvartal og lander som følge under analytikernes forventninger til kvartalet. 

Ifølge Reuters skyldes det i særdeleshed det, at inflationen og forbrugernes holden igen i kvartalet har sat sit præg på burgerkæden, hvis salgsvækst endte på 7,31 pct. mod de af analytikerne forventede 8,71 pct. 

Som følge faldt koncernen 4 pct. på børsen fredag, hvor der samtidig blev bebudet yderligere indsats på markedsføring og investeringer i butikker som led i en større turnaround, der skal styrke burgerkæden - og dermed også ejeren. Det er samtidig noget, der kommer til at betyde yderligere omkostninger for selskabet i det igangværende kvartal. 

McDonald’s gør analytikernes estimater til skamme

Tilbagegangen for Burger King står i skarp kontrast til konkurrenten McDonald’s, der i tredje kvartal er lykkedes med at trodse inflationspresset - blandt andet ved hjælp af kampagner, der har gjort det muligt for fastfoodkæden at vinde markedsandele. 

Restaurant Brands Internationals samlede omsætning steg i kvartalet til 1,84 mia. dollar - lige under analytikernes forventede 1,87 mia. dollar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter