McDonald’s har haft vokseværk i tredje kvartal og gør analytikernes forventninger til skamme, når det kommer til både top- som bundlinjen.
Fødevareproducenter har i en periode ellers været under pres, af frygt for at Novo Nordisks vægttabsmiddel og andre medikamenter mod fedme på sigt vil gøre indhug i fødevareproducenternes salg.
Men det er der umiddelbart ikke tegn på i McDonald’s regnskab.
I stedet afslører regnskabet, at burgerrestauranten i stigende grad har held med at få gæsterne til at vælge sine dyreste burgere.
Det sammenlignelige salg i burgerrestauranter, der har været åbne i mindst et år, steg 8,8 pct. mod estimeret 7,8 pct. ifølge Bloomberg News.
I USA gik det sammenlignelige salg desuden frem med 8,1 pct. mod ventet 7,5 pct.
Der er dog i USA tale om den hidtil laveste vækstrate i et kvartal i år, skriver Bloomberg News. Ledelsen havde da også allerede i juli advaret om, at væksten var på vej til at klinge af, da høj inflation og høje renter presser forbrugerne.
Samlet løb McDonald’s omsætningen op i knap 6,7 mia. dollar mod ventet lidt over 6,5 mia. dollar.
Aktien i McDonald’s stiger 2,3 pct. i det amerikanske formarked.