McDonalds indkræver flere penge fra nye franchise-ejere

Verdens største restaurantkæde opjusterer de såkaldte royalty fees fra fire til fem pct. hos nye franchise-tagere. Det er første gang, taksten stiger, i 30 år.
Foto: Yves Herman/reuters/ritzau Scanpix
Foto: Yves Herman/reuters/ritzau Scanpix

Det bliver dyrere at opføre en ny McDonalds restaurant fra det nye år.

Taksten til moderselskabet for at drive en butik under brandet bliver hævet fra 4 pct. til 5 pct.

Det er første gang i 30 år, McDonalds hæver gebyret.

Det skriver det amerikanske medie CNBC.

”Vi vil ændre folks mindset ved at få folk til at indse og forstå, hvor stærkt et brand du køber, når du driver en franchise,” udtaler McDonalds præsident Joe Erlinger i en meddelelse til franchisetagerne, som CNBC har set.

McDonalds ejer ifølge CNBC selv omkring 5 pct. af de amerikanske restauranter, mens franchisetagere samlet ejer og driver de resterende 95 pct. svarende til omkring 13.400 restauranter.

Udover at betale den månedlige franchise-takst royalty fee, betaler en franchisetager også et årligt gebyr for brugen af selskabets mobil-app. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter