McDonalds topchef: Økonomisk dårlige tider er god forretning

Investering i markedsføring er del af forklaringen på, at McDonalds har lokket økonomiske trængte kunder ind i restauranterne.
McDonalds topchef, Chris Kempzcinski. | Foto: Richa Naidu/reuters/ritzau Scanpix
McDonalds topchef, Chris Kempzcinski. | Foto: Richa Naidu/reuters/ritzau Scanpix

Økonomisk svære tider for forbrugerne er godt nyt for McDonalds.

Det fortælle selskabets øverste topchef, amerikanske Chris Kempczinski, ifølge det norske erhvervsmedie E24:

”Vi ser gang på gang, at økonomisk vanskelige tider er en mulighed for McDonalds mærkevare og positionering,” udtalte Chris Kempczinski på et telefonkald i kølvandet på offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal.

”Det er lovende, at vores markeder fortsætter med at øge andele, selvom leveomkostningerne stiger,” udtaler han også.

Samlet løb McDonald’s omsætningen op i knap 6,7 mia. dollar mod ventet lidt over 6,5 mia. dollar.

Det er ikke kun i USA, kædens salgstal holder sig høje. Også i Storbritannien, Tyskland og Canada har koncernen haft et godt år indtil videre.

Som forklaring fremhæver topchefen, at selskabet har maksimeret sine udgifter til markedsføring det seneste år: Selskabet har blandt andet lanceret kampagnen ”as featured in”, med referencer til USA’s filmhistorie, der er den dyreste kampagne nogensinde for selskabet, skriver E24.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter