Det globale salg i McDonalds-koncernen er i tredje kvartal vokset med 12,7 pct. i forhold til sidste år, fremgår det af et nyt regnskab.
I forhold til samme kvartal i 2019 lå salget hele 10,2 pct. over, og samlet var salget på 6,2 mia. dollar i koncernens egne og franchisedrevne restauranter.
Selv om restaurationsbranchen i USA lige nu kæmper med stigende løn- og råvareomkostninger, er McDonalds sluppet nådigt ud af kvartalet, og det skyldes ifølge Bloomberg News et øget fokus på mad ud af huset og ikke mindst en ny kyllingeburger, et loyalitetsprogram og højere enhedspriser, skriver Marketwire.
"Vores globale sammenlignelige salg steg 10 pct.i forhold til 2019, hvilket blev leveret på tværs af vores salgskanaler, hvor der fokuseret på at opfylde vores kunders behov. Vi fortsætter med at eksekvere vores strategiske vækstplan og drive gode restauranter, så vi kan drive langsigtet, bæredygtig vækst for alle vores interessenter," udtaler topchef og bestyrelsesformand Chris Kempczinski.
Uden for hjemmemarkedet var der i flere lande ligeledes tale om en positiv udvikling, der blev løftet af lempelser af coronarestriktionerne. Dog ikke i Kina og Australien, hvor nye bølger af covid-19 har lagt en dæmper på salget.
Opgjort i de første måneder voksede salget i 2021 med i alt 24 pct. til samlet 17,21 mia. dollar.
McDonalds-koncernens egne restauranter omsatte i de ni måneder for 7,25 mia. dollar, mens de franchisedrevne samlet har omsat for 9,69 mia. dollar.
Burger King-ejer gør klar til nye vækstspring
Burger King tester plantebaserede nuggets i flere amerikanske stater
Derfor kan de færreste selskaber matche Coca-Colas måde at føre sig frem