Der har været seriøs bølgegang på den globale restaurantscene under pandemien. For de godt 27.000 restauranter under amerikanske Restaurant Brands International (RBI) synes kursen nu ganske sikker.
Selskabet med kæderne Burger King, Tim Hortons og Popeyes under sig har i tredje kvartal opnået en omsætningsvækst på 11 pct. i kvartalet i forhold til samme periode sidste år til en omsætning på 1,5 mia. dollar. Den var forventet at lande en anelse højere.
Selskabets indtjening voksede derimod mere end ventet fra 223 mio. dollar sidste år til 328 mio. dollar i dette års tredje kvartal.
"Vores resultater i dette kvartal afspejler værdien af at have en diversificeret forretningsmodel på tværs af tre mærker og i over 100 lande," udtaler RBI-topchef José Cil i selskabets regnskabsmeddelelse. Han peger frem imod næste år, hvor der igen skal trykkes på vækstpedalen.
"Vores stærke restaurantvækst i år og spændende udviklingspipeline holder os på vej til at vende tilbage til præ-pandemiske vækstniveauer i år og godt positioneret til at accelerere i 2022, mens vi fortsætter på vores vej mod 40.000 restauranter rundt om i verden."
Selskabet har 98 pct. af restauranterne åbne på verdensplan, men mangel på arbejdskraft plager i specielt USA, hvilket lægger låg på vækstmulighederne..
Burger King tester plantebaserede nuggets i flere amerikanske stater
McDonalds dropper plastik i Happy Meals
Burger King blæser til dansk angreb med nyt image