Cofoco-stifter vil skabe lokal værdi frem for at belønne kapitalfonde
Torben Klitbo har lanceret koncepter på stribe og været en drivkraft bag restaurationsselskabet Cofoco. Nu har han sadlet om. I stedet for mere og flere, skal det være sjovt. Han har set nok kæder, der er blevet solgt til kapitalfonde og har mistet "så meget sjæl og charme".
For nylig lavede han et opslag på Facebook, hvor han opfordrede københavnerne til at slå vejen forbi den nyopstillede ovn hos Pizza Bro ved Frederiksberg Rådhus. For nogle virker det blot som er en forplejningsanbefaling. Som serieiværksætter og medstifter af restaurationsselskabet Cofoco udløser det for ham opkald fra journalister.
"Det er jo det store spørgsmål," svarer Torben Klitbo på spørgsmålet om, hvorvidt han er i gang med at etablere en ny restaurantkæde. I næste sætning slår han fast, at det ikke er tilfældet.
"Ej, Michel fra Frederiksberg Rådhuskælder ringede bare, fordi de manglede en foodtruck deroppe," tilføjer Torben Klitbo.
Faktisk har han fået nok af kædetankegang. Nok af, at alt skal handle om nye lokationer, hurtige koncepter, hastig udbredelse – for så at skulle afhændes til højestbydende.
"Jeg er blevet lidt træt af det med, at man skal ind alle steder, og at det bagefter skal sælges til en kapitalfond," siger han og uddyber, at det er særligt tydeligt nu.
"Der er flere kæder, som bliver solgt, hvorefter de har mistet så meget sjæl og charme."
Drømmen om milliardkæder
Torben Klitbo ønsker ikke at sætte navn på, hvilke kæder der i hans optik har mistet charmen i kølvandet på et opkøb. Omvendt er ”det sjældent, at man har hørt nogen sælge til en kapitalfond, hvorefter der så er kommet et meget bedre produkt ud af det," som han formulerer det.
Den 43-årige iværksætter er på ingen måde blind for ironien ved, at mere ikke er lig med bedre. Følger man Torben Klitbos livsbane, er det nemlig overordnet en fortælling om en mand, der har været synonym med nye restaurantlokaler og restaurantkoncepter på stribe.
Allerede tilbage i 2011 konstaterede han i ublu vendinger, at han ville "åbne butikker, til jeg dør". Dengang var Cofoco endnu en virksomhed på vej frem og stod på kanten til sin niende restaurantåbning i form af Scarpetta 2 på Nørrebro og omsætning på tværs af spisestedimperiet i omegnen af 85 mio. kr.
Ti år, en Cofoco-exit, en fodboldklub, en billetbookingportal, en juicevirksomhed, en takeawayplatform – og listen fortsætter – senere ser Torben Klitbo tilbage med eftertanke og fremad med andre prioriteter.
"Selvfølgelig har jeg haft drømme om at starte en kæde og sælge det hele for en milliard, men det er nok i virkeligheden ikke det, der driver mig mere," siger Torben Klitbo.
"Den vigtigste drivkraft er, at det skal være sjovt."
Så du kommer ikke til at lave en kæde igen, som kan sælges til kapitalfonde?
"Jeg skal aldrig sige aldrig – det kommer jeg ikke til at kunne holde alligevel. Men jeg er nok inde i en periode nu, hvor jeg synes, der er ting, som er mere vigtige," svarer Torben Klitbo.
"Med Cofoco handlede det om, at det skulle kunne være naborestauranter, så de ikke blev helt ens – alligevel synes jeg, der er nogle kæder, som bliver solgt til kapitalfonde, der udvander konceptet. Derfor laver jeg nu ting, som gerne skal have hver deres DNA – og så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at der skal være flere forretninger," forklarer han.
Opkaldet falder på et heldigt tidspunkt. De senere år har Torben Klitbo fokuseret sit arbejdsliv omkring hjemstavnen i Sønderborg, hvor han også har stået bag baren i egen restaurant de seneste to dage.
"De er lidt underbemandede, så jeg har stået og ordnet bestillinger og lavet Irish Coffee," fortæller den kokkeuddannede serieiværksætter og uddyber, at han er ved at få skiftet ruder i bygningen.
Han undskylder forresten, at hvis han bliver nødt til at løbe, er det fordi, der lander nogle varer fra grossisten hos Hørkram.
På sin egen måde har Torben Klitbo skaleret ned. I dag ejer han flere forretninger i Sønderborg, om end markant færre end med Cofoco. Da han forlod restaurantselskabet i 2016, forlod han samtidig en restaurantkoncern, der samme år lukkede regnskabsbøgerne med en bruttofortjeneste på 38,5 mio. kr.
Når han ser tilbage, er han i dag generelt set glad for at være kommet videre.
"Selvom det kom til at lyde som om, jeg var blevet "stukket i ryggen", var jeg egentligt glad for at blive købt ud. Jeg ville egentligt gerne bare starte en ny virksomhed – det er så i dag endt med at blive til fem butikker hernede," siger Torben Klitbo.
Det giver også noget andet, fortsætter han.
"Når man skaber noget for et lokalområde, handler det ikke kun om at købe og sælge, men om at skabe noget større. Men man kan selvfølgelig blive fristet til bare at skulle lave mere," siger Torben Klitbo.
Hvis der er efterspørgsel på pizzavogne – og du ved, hvordan du skal lave dem – hvorfor så ikke bare lave flere?
"Du har jo ret i, at når det f.eks. kommer til Pizza Bro. Det er et godt spørgsmål – men det er ikke det, som driver mig mere," konstaterer han.
"Jeg bliver aldrig millionær af en pizzatruck - men den er fandeme sjov at have!"
Det tyske måltidskasseselskabs nordiske afdeling Hellofresh Nordic lander et millionoverskud på bundlinjen i året 2023, som har været præget af ”pres på husholdningernes indkomster.”
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.