Selvom fremgangen står relativt stille, fortsætter amerikanerne i stigende grad med at købe spiritus, mens de køber færre øl.
Således står spiritusindustrien for 42,2 pct. af markedsandelene i USA, der dog kun er en stigning på 0,1 pct. fra 2022 - men næsten 3 pct. højere end i 2020.
Det skriver mediet CNBC.
Det er således særligt skiftet fra øl til spiritus, der har ændret sig over årene. Tilbage i 2010 stod øl-industrien for halvdelen af salget i landet, men er siden faldet under spiritussalget og ligger i 2023 på 41,8 pct. Hvert år siden år 2000 har øl-industrien omsat for mindre end året forinden.
I samme periode har vinsalget ligget konstant og stået for mellem 15 og 17 pct. af salget.
Det amerikanske alkoholmarked er af en væsentlig størrelse. Spiritus-industriens markedsandel på 42,2 pct. svarer således til salg af 37,7 mia. dollars i løbet af 2023. Det svarer til omkring 260 mia. kr. Heraf står salget af vodka for ca. en sjettedel, mens det hastigt stigende tequilasalg står for en smule mindre.