Det skotsk-baserede men multinationale specialølsbryggeri Brewdog sætter ny langsigtet strategi.
Indenfor fem år skal den samlede globale omsætning fra salget af selskabets egne barer nå over en milliard euro - 7,45 mia. kr., mens antallet af barer skal tredobles fra omkring 100 barer nu til 300 inden år 2030.
Det skriver det britiske erhvervsmedie Morning Advisertiser.
”Vores mål er nu, over det næste årti, at blive en af verdens førende bryggerier med mennesker, planeten og kvalitetsøl i vores kerne,” udtaler selskabets øverste adm. direktør James Watt. Han ønsker at flytte bryggeribranchen i retning af mere specialøl:
”Det her handler ikke om at blive størst på specialøl, men om at ændre ølmarkedet for altid.”
Strategien indebærer åbninger af barer i Indien, Storbritannien, Holland, Australien, Thailand og USA. I samme omgang kaster Brewdog sig ud i at udlicitere sit brand via en franchisemodel til selvstændige i de amerikanske stater Denver og Colorado.
Tidligere annoncerede selskabet, at det også søger at udvide i Kina.
De seneste år har Brewdog - og i særdeleshed stifter og adm. direktør James Watt - været centrum for en række skandalesager.
James Watt er således flere gange blevet anklaget for at opfostre en mobbekultur i virksomheden, han er blevet kritiseret for at sende trusler til tidligere ansatte, der offentligt har kritiseret bryggeriets arbejdsforhold, og i marts 2022 kom det frem, at han havde hyret en privatdetektiv til at overvåge selvsamme kritikere.
James Watt stiftede det skotske bryggeri sammen med Martin Dickie i 2007. I december 2022 mistede bryggeriet sin B-corp-certificering, der gives til virksomheder med et etisk engagement i miljø, samfund og personale. Brewdog havde haft certificeringen i under to år og mistede den som følge af skandalerne.