Et samarbejde mellem bryggerikæmpen Budweisers kinesiske forretning og det britiske bryggeri Brewdog fører nu for sidstnævnte til en ekspansion til det kinesiske marked, skriver BBC.
Planen er, at flere af Brewdogs øl gennem samarbejdet skal sættes i produktion i Kina, ligesom der på sigt skal åbnes flere barer i landet. Og samarbejdet kan meget vel gå hen og blive ”transformerende” for Brewdog, udtaler stifter James Watt, der vurderer, at samarbejdet vil føre til, at Brewdog vil være til stede ”i hvert et hjørne af verdens største ølmarked”, Kina.
I dag står det kinesiske marked for mindre end 1 pct. af Brewdogs samlede salg.
Nyheden kommer oven på et par år, hvor bryggeriet og dets stifter har været i vælten på grund af historier om dårligt arbejdsmiljø præget af frygtkultur og mobning.
I december førte det til, at bryggeriet mistede den eftertragtede etiske B-Corp-certificering, der giver til virksomheder med et etiske engagement i miljø, samfund og personale.