I et forsøg på at kickstarte en alkoholbranche, der lider af økonomiske kvaler, har den japanske regering lanceret en landsdækkende konkurrence for at få unge til at drikke mere alkohol som sake, whisky og øl.
Kampagnen, der går under navnet Sake Viva!, er lanceret af landets skattemyndighed, da skatteindtægterne fra branchen er faldet som følge af faldende fødselsrater, en aldrende befolkning og ændringer i livsstil grundet corona, skriver Sky News.
Derfor har myndigheden bedt unge mennesker i alderen 20-39 år om at komme med egne ideer til nye produkter og designs for at skabe en større interesse og efterspørgsel omkring alkohol.
”Ved at bede unge mennesker om at foreslå deres egne forretningsplaner, vil vi med dette projekt appellere til dem for at udvikle og promovere japanske alkoholholdige drikkevarer, og samtidig vil vi revitalisere industrien,” skriver den japanske skattemyndighed på kampagnens hjemmeside.
I 2020 faldt afgifter på alkoholprodukter til 1,7 pct. af den samlede omsætning. Til sammenligning udgjorde de i 1980 5 pct., oplyser avisen The Japan Times.
Heftig norsk debat om fiskeforbindelser til Rusland
Potentiel sushi-krise lurer i Japan
Islandsk gourmetrestaurant rykker ind i Tivoli