FødevareWatch

Detailkæde fjerner "bedst før"-mærker på frugt og grønt for at bekæmpe madspild

I stedet skal kunder kigge grundigt på varerne for at bedømme, om de stadig er gode nok.

Foto: Henrik Kastenskov

Den britiske detailkæde Marks & Spencer gør klar til at fjerne ”bedst før”-mærker på 300 typer frugt og grøntsager for at forhindre madspild, skriver The Guardian.

I stedet skal kunderne bruge deres sunde fornuft for at bedømme, om varerne stadig er gode nok til at spise. Beslutningen vil ifølge mediet påvirke omkring 85 pct. at kædens sortiment af friske varer.

Marks & Spencers sigter efter at halvere madspild af sine produkter inden 2030 samt omfordele 100 pct. af overskudsmad inden 2025.

For at opnå det mål vil kæden ifølge Andrew Clappen, direktør for fødevareteknologi i Marks & Spencers, ”gøre alt, hvad vi kan” for at mindske madspild.

”For at gøre det skal vi være innovative og ambitiøse - ved at fjerne best før-datoer, hvor det er sikkert at gøre, ved at afprøve nye måder at sælge vores produkter og ved at opmuntre vores kunder i at blive kreative med rester samt omfavne forandringer,” siger han.

Den tyske kæde Aldi og Tesco, der er Storbritanniens største dagligvarekæde, har begge tidligere meldt ud, at ”bedst før”-mærker vil blive udfaset i kædernes respektive butikker.

Også britiske Morrisons har droppet brugen af udløbsdatoer på mælk og har i stedet bedt kunder om at lugte godt efter for at vurdere, om mælken kan drikkes.

Britisk supermarkedskæde dropper udløbsdatoer på mælk

Ifølge Wrap, der er en organisation for bekæmpelse af madspild, er kartofler, mælk og brød de mest spildte fødevarer i Storbritannien. Derfor er Marks & Spencers beslutning i den rigtige retning, mener organisationen.

”Vi opfordrer kraftigt flere supermarkeder til at gå foran med madspild ved at fjerne datomærker fra friske råvarer, så folk kan bruge deres egen dømmekraft,” siger Catherine David, direktør i Wrap, til The Guardian.

Ifølge Fødevarestyrelsen skal fødevarer markeret med ”sidste anvendelsesdato” altid smides ud efter denne dato, mens mad markeret med ”bedst før” godt kan spises efterfølgende, såfremt maden ser, lugter og smager fint.

Amazon-butikker indfører prismatch med konkurrents produkter

Britisk supermarkedskæde sænker priserne

Mere fra FødevareWatch

Supermarkedets prisskilte står til at blive varmt valgtema

SF’s forslag om en hasteundersøgelse af supermarkedskædernes prisstigninger bliver både kaldt en ”gratis omgang” og en ”god ide” blandt politiske aktører og interesseorganisationer. Én ting er der enighed om: Temaet ventes at blive centralt i valgkampen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier