De svenske konkurrencemyndigheder har godkendt fusionen mellem Mathem og det Axfood-ejede Mat.se, og den svenske detailkæmpe har dermed købt sig til en ikke ubetydelig plads på det svenske onlinemarked.
Salget sker mod betaling af aktier i Mathem, og Axfood bliver dermed også den næststørste aktionær i selskabet.
”Det er på mange måder en god og logisk handel, og det er glædeligt, at den svenske konkurrencestyrelse nu har givet sin godkendelse til den,” lyder det fra Axfoods adm. direktør, Klas Balkow i en pressemeddelelse fra selskabet.
”Mathem er i dag den største i segmentet med ren hjemmelevering, og Mat.se er en stærk og innovativ spiller i onlinehandlen med en klar position inden for bæredygtighed. Gennem fusionen skaber vi forudsætninger for samarbejde og synergier, der betyder et mere konkurrencedygtigt kundetilbud,” lyder det videre fra direktøren.
Axfood købte tilbage i december 16,5 pct. af onlineaktøren Mathem for en halv mia. kr., og det var ved den lejlighed, at der blev sat gang i fusionen af de to selskaber. Mathems største aktionær er Kinnevik.
Parterne indgik i samme ombæring et syvårigt samarbejde, der indebærer, at Mathem i fremtiden tager afsæt i Axfoods indkøbs- og logistikvirksomhed, Dagab.
Axfood har indvilget i at investere yderligere 80 mia. SEK i Mathem i en eventuel finansieringsrunde senere på året.
Mathem hentede sidste år 1,1 mia. SEK svarende til godt 800 mio. kr. i kapital - penge, der skal bruges til yderligere ekspansion på det svenske marked.
Detailkoncern køber del af svensk Nemlig-pendant
Svensk Nemlig.com-pendant vil levere fossilfrit i år
Skandinaviske onlinekæmper opruster – vinderne skal turde lytte til kunderne