Detailkoncern køber del af svensk Nemlig-pendant

Den svenske Axfood-koncern lægger sin egen onlineforretning ned som del af en købsaftale, der giver detailkoncernen kontrol over 16,5 pct. af aktierne i konkurrenten Mathem.
Foto: PR/MATHEM
Foto: PR/MATHEM

Med et fingerknips til en halv mia. kr. har den svenske detailkæmpe Axfood købt sig en markant plads på det svenske onlinemarked.

For den halve mia. kr. overtager Axfood 16,5 pct. af onlineaktøren Mathem, og ved samme lejlighed fusionerer koncernen sit eget onlinealternativ Mat.se ind i Mathem-forretningen, der har Kinnevik som sin største aktionær.

Samtidigt indgår parterne en syv år lang samarbejdsaftale, så Mathem i fremtiden tager afsæt i Axfoods indkøbs- og logistikvirksomhed Dagab, som vi Danmark kender samarbejdet mellem Nemlig.com og Dagrofa.

"Sammen med Mathem skaber vi nu et stærkere og bedre rendyrket e-handelstilbud til Mathems og Mat.se's kunder. Den langsigtede leverings- og samarbejdsaftale, som Dagab og Mathem indgår, bidrager yderligere til at styrke udbuddet til forbrugerne," siger Klas Balkow, adm. direktør i Axfood.

"Kombinationen af ​​Mat.se og Mathem bliver en rigtig sværvægter på markedet for e-handel af dagligvarer med hjemlevering," tilføjer Johan Lagercrantz, adm. direktør i Mathem.

Med handlen bliver Axfood Mathems næststørste ejer, og koncernen har indvilget i at investere yderligere ca. 80 mio. SEK i en eventuel finansieringsrunde i løbet af 2022.

Handlen mangler endnu at blive godkendt af de svenske konkurrencemyndigheder.

Kapital til nye eventyr

Tidligere i år sikrede Mathem sig en kapitaltilførsel på 1,1 mia. SEK eller godt 800 mio. kr. til yderligere ekspansion på det svenske marked og storinvestoren Kinnevik spiller også en aktiv rolle på den norske side af grænse, hvor man er medejer af norske Oda, det tidligere Kolonial.no. Den koncern har i år ligeledes hentet 1,6 mia. kr. i en kapitalrejsning. Mathem har ligeledes et link til Danmark gennem Nemlig.com-ejer Anders Holch Povlsen, der forud for handlen havde et ejerskab på omkring 9 pct.

Begge selskaber jagter vækst, og Oda er netop lanceret i Finland, mens man har planer om også at gå ind i Tyskland og andre lande. Tilbage i foråret meddelte man fra Mathems side til Fødevarewatch, at fokus for øjeblikket var på Sverige.

Svensk Nemlig.com-pendant vil levere fossilfrit i år

Skandinaviske onlinekæmper opruster – vinderne skal turde lytte til kunderne

Svensk udbringer af dagligvarer har fået stærk start på året

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter