Nye kundeaftaler skal løfte Hørkrams høje vækstmål

Omsætningen i Hørkram Foodservice skal ifølge selskabets målsætning hæves med knap 1 mia. kr i år. Vejen derhen lyder på nye aftaler og mere fart på i et buldrende marked, fortæller adm. direktør Preben Kristensen.
Adm. direktør Preben Kristensen fra Hørkram Foodservice vil sætte fart på væksten her i 2022, hvor der en række muligheder i markedet. | Foto: PR / Hørkram Foodservice
Adm. direktør Preben Kristensen fra Hørkram Foodservice vil sætte fart på væksten her i 2022, hvor der en række muligheder i markedet. | Foto: PR / Hørkram Foodservice

Mens globale påvirkninger giver usikkerhed hos en række fødevareselskaber, er grossistvirksomheden Hørkram Foodservice klar i mælet om vækstmålet for 2022.

Virksomheden har i forbindelse med offentliggørelse af årsregnskabet for 2021 forleden sat en målsætning om at ramme 4 mia. kr. i omsætning i indeværende år. Sidste år landede omsætningen på 3,1 mia. kr., mens bundlinjen viste en stor fremgang til 110,4 mio. kr.

Ifølge adm. direktør Preben Kristensen skal fremgangen hentes fra en pallette af cateringopgaver på et marked, der efter pandemien igen har taget fart.

”Væksten skal komme fra både nye enkeltkunder – som vi har fået rigtigt mange af på det seneste – og fra nye aftaler. Generelt oplever vi en god kundetilgang og har lavet nye aftaler med kantinegrupper og enkelte kunder – og der er flere på vej,” siger adm. direktør Preben Kristensen fra Hørkram Foodservice.

Selskabet er ejet af den tyske Citti-koncern og kæmper primært på de store opgaver med Dansk Cater og Dagrofa Foodservice. Og markedet byder ifølge direktøren lige nu på en række muligheder samt nye tendenser, som Hørkram skal have del i.

”Vi mærker, at der god gang i markedet, og lysten til at spise ude er der virkelig nu. Der er samtidig en trend på markedet med, at kunderne vil have alt indkøb samlet et sted fra,” siger Preben Kristensen. Han har været i Hørkram i mere end 30 år og har siden 2020 stået i spidsen for cateringvirksomheden.

Skal balancere på priser

Markedet for leverancer af fødevarer, drikkevarer og øvrigt udstyr til landets professionelle køkkener har det seneste års tid være præget af logistik-, forsynings- og prisudfordringer, der ikke mindst påvirker i forhold til de lange kontrakter på cateringområdet.

Her kan det være en svær opgave at sende regningen videre, men Preben Kristensen er ganske fortrøstningsfuld for Hørkrams vedkommende.

”Som jeg har nævnt før, så kæmper vi med prisudfordringen. Vi har svært ved at få prisreguleringer hurtigt nok igennem, men det skal vi nok klare. En ting er prisbilledet, men noget andet er forsyningssikkerheden og her er vi godt kørende og har fordel af to mega store logistikcentre, hvor vores varer ryger hurtigt igennem,” siger Hørkram-direktøren.

Selskabet har de to store logistikcentre i Sorø, hvor hovedsædet fortsat ligger, samt i Hasselager syd for Aarhus.

Grønt fokus

Han peger på, at markedet lige nu også er præget af klimadagsordenen, der ikke mindst indgår i de store offentlige opgaver.

”Kunderne tænker i stigende grad også på CO2-aftrykket, når de vælger leverandør. I de større tilbudsgivninger er bæredygtighed en del af det samlede billede og vægter mere og mere. Her har vi fordel af, at vi er det firma i verden med flest hybridlastbiler og har investeret i solceller på taget,” siger Preben Kristensen.

Hørkram Foodservice har over de seneste fem år genereret et samlet overskud på over 330 mio. kr. og egenkapitalen er i forbindelse med 2021-regnskabet opgjort til 827,3 mio. kr. mod 716,9 mio. kr. året før. Ifølge regnskabet er der 942 medarbejdere i Hørkram.

Hørkram er kommet tilbage på sporet

Nordjysk grossist forlænger arktisk aftale med distributør

Nordjyske køkkener sætter navne på fødevareleverandører

Prisstigninger presser Hørkram på offentlige kontrakter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også