FødevareWatch

Hørkram er kommet tilbage på sporet

Cateringgrossistens regnskab for 2021 viser markant forbedring af indtjeningen efter svært 2020. Toplinjen er løftet en anelse i et marked fyldt med udfordringer, men hvor Hørkram-ledelsen satser på vækst.

Foto: PR / Arctic Import

De barske nedlukninger af restaurationslivet og kantinemarkedet i 2020 var blevet afløst af mere normalisering i 2021, hvilket smitter af på cateringmarkedet.

Hos tyskejede Hørkram giver det sig især udtryk ved en klar forbedring af bundlinjen i seneste regnskabsår, hvor nettoresultatet er løftet til 110,4 mio. kr. fra 17,6 mio. kr. året før. Omsætningen i cateringselskabet er løftet til 3,1 mia. kr. fra 2,9 mia. kr. året før.

Driftsresultatet på 142 mio. kr. danner udgangspunkt for stor tilfredshed med årets gang i selskabet, lyder det i ledelsesberetningen.

”Økonomisk står vi med et resultat på 141 mio. kr. – mod et forventet på 80‑100 mio. kr. Omstændighederne taget i betragtning er vi stolte af det opnåede resultat. Året har trods vanskeligheder afledt af Corona‑nedlukninger og restriktioner budt på en større appetit på at nyde gastronomien end vi forventede sidste år,” lyder meldingen fra ledelsen.

Vil vokse mere

Hørkram kæmper især med de to andre cateringkæmper på det danske marked, Dansk Cater og Dagrofa Foodservice, om at levere fødevarer til de professionelle køkkener. Og selv om der er mange udfordringer i markedet, er det målsætningen hos Hørkram at tage endnu en bid af markedet i 2022.

”Vores forventninger til 2022 har være præget af forventninger til vækst i kølvandet på Corona‑krisens favntag på den danske gastronomi. Den verserende krise i Ukraine kan få væsentlig indflydelse på samfundsudviklingen generelt og gastronomien er ofte direkte ramt af disse konjunkturer,” skriver ledelsen i regnskabet og henviser til målsætningen:

”Vi har en bred kundekreds, herunder mange kantiner i virksomheder og i offentlige institutioner. Vi forventer derfor at krisen i al væsentlighed ikke spænder ben for vores vækstmål og opretholder vores forventninger om at nå en omsætning på 4,0 mia. kr. i 2022 og et resultat i niveauet 150‑175 mio. kr. før skat,” står der i beretningen.

Hørkram er ejet af den tyske Citti-koncern, og har siden 2020 haft Preben Berg Kristensen som direktør. Citti ejer og driver blandt andet Chefs Culininar, der er Hørkrams pendant i henholdsvis Tyskland, Holland, Polen, Østrig og Sverige.

Og planerne for Danmark er, uanset hvad, at vokse i indeværende år.

”Uanset udviklingen på resultatet er det vores klare forventning at året kun sluttes med en forøget markedsandel.”

Egenkapitalen i Hørkram udgør 827,3 mio. kr. mod 716,9 mio. kr. året før. Ifølge regnskabet er der 942 medarbejdere i Hørkram.

Prisstigninger presser Hørkram på offentlige kontrakter

Foodservicesektoren dropper også de russiske leverandører

Hørkram udfordret af manglende standarder på CO2-udledninger

Mere fra FødevareWatch

Mikkeller løser direktørfarvel internt

Tidligere på ugen kom det frem, at den hidtidige adm. direktør for mikrobryggeriet Mikkeller, Kenneth Madsen, er blevet fyret. Han bliver dog ikke erstattet af en ny, lyder det nu fra bryggeriet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier