Fødevarekoncernen Pepsico har indgået en handel med kapitalfonden PAI Partners om at sælge en række juicevirksomheder – herunder Tropicana og Naked.
Det skriver mediet Fooddive.com.
Handlen vil ifølge mediet indbringe Pepsico 3,3 mia. dollar – eller over 20 mia. kr. – før skat. Som led i transaktionen vil Pepsico dog beholde distributionsrettigheder og en aktieandel på 39 pct. i virksomhederne.
Ifølge Fooddive omsatte de frasolgte virksomheder samlet for omtrent 3 mia. dollar i 2020, men fortjenesten var under gennemsnittet for fødevarekoncernen, der også ejer brands som Pepsi, Gatorade og Mountain Dew. Derfor vil Pepsico bruge indtjeningen fra salget på at styrke og investere i koncernens andre brands.
Handlen forventes at være i effekt i slutningen af 2021 eller i begyndelsen af næste år.
Pepsi-ejer øger overskuddet på større salg i USA
Drikkevaregigant vil være CO2-neutral i 2040