FødevareWatch

Pepsi-ejer skiller sig af med juicebrands i milliardhandel

3,3 mia. dollar – over 20 mia. kr. – får Pepsico for at sælge en række juicebrands til en kapitalfond.

Pepsico sælger bl.a. juicevirksomheden Tropicana i en millardstor handel. | Foto: JOHN GRESS/REUTERS / X01637

Fødevarekoncernen Pepsico har indgået en handel med kapitalfonden PAI Partners om at sælge en række juicevirksomheder – herunder Tropicana og Naked.

Det skriver mediet Fooddive.com.

Handlen vil ifølge mediet indbringe Pepsico 3,3 mia. dollar – eller over 20 mia. kr. – før skat. Som led i transaktionen vil Pepsico dog beholde distributionsrettigheder og en aktieandel på 39 pct. i virksomhederne.

Ifølge Fooddive omsatte de frasolgte virksomheder samlet for omtrent 3 mia. dollar i 2020, men fortjenesten var under gennemsnittet for fødevarekoncernen, der også ejer brands som Pepsi, Gatorade og Mountain Dew. Derfor vil Pepsico bruge indtjeningen fra salget på at styrke og investere i koncernens andre brands.

Handlen forventes at være i effekt i slutningen af 2021 eller i begyndelsen af næste år.

Pepsi-ejer øger overskuddet på større salg i USA

Drikkevaregigant vil være CO2-neutral i 2040 

Mere fra FødevareWatch

Idealisten Merete Holsts vej til madtoppen

Merete Holst er kendt for at bygge Meyers Kantiner op og er en kvinde med stærke holdninger. Hun er træt af kapitalfonde i danske restauranter og kunne aldrig drømme om selv at sælge ud.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier