FødevareWatch

Pepsi-ejer øger overskuddet på større salg i USA

I USA har drikkevare- og fødevarekoncernen Pepsico øget salget af kendte brands som Pepsi, Lay's og Quaker. Det har medvirket til højere overskud i første kvartal af 2021.

Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Et stigende salg af drikkevarer på hjemmemarkedet i USA har i de første tre måneder af 2021 hjulpet Pepsico til at tjene flere penge.

Det fremgår af Pepsicos regnskab for første kvartal 2021, der er offentliggjort torsdag.

Pepsico ejer en bred vifte af brands indenfor drikke- og fødevarer. Nogle af de nok mest kendte er sodavand som Pepsi og Mountain Dew, chips som Lay's og Doritos samt morgenmadsprodukterne fra Quaker.

Samlet har Pepsico i første kvartal solgt for 92 mia. kr. Det er en stigning på 7 pct. i forhold til samme periode sidste år. Den periode var speciel, fordi dele af den blev påvirket af det globale udbrud af coronavirus.

At det er lykkedes at øge salget i år sammenlignet med sidste år, hvor det kun var dele af første kvartal, der var påvirket af coronavirus, er der tilfredshed med i Pepsicos ledelse.

"Vi er tilfredse med vores resultater for første kvartal, da vi succesfuldt har overgået de ellers vanskelige sammenligningsvilkår målt på årsbasis," siger Ramon Laguarta, der er adm. direktør i Pepsico, i regnskabet.

Han siger også, at det er lykkedes at øge salget på trods af forskellige niveauer af forbedring på de internationale markeder samt vejrmæssige forstyrrelser i forretningen i USA.

På trods af vejrforstyrrelserne er Pepsicos salg indenfor alle kategorier steget i USA i første kvartal. Blandt andet er salget af drikkevarer steget med 5 pct. til 31,5 mia. kr.

Stigningen i det samlede salg har været med til, at Pepsico for de første tre måneder af 2021 har kunnet tjene 14,4 mia. kr. på driften. Det er en vækst på 20 pct. i forhold til året før.

Mere fra FødevareWatch

Bæredygtighed skal sikre fiskeforretningen 100 år frem

Milliardforretningen Nordic Seafood i Hirtshals følger indgroede principper om ansvarlighed fra de japanske ejere, men råber sjældent højt om det. På sigt vil indsatsen bære frugt, efterhånden som markedet efterspørger bæredygtige fisk og skaldyr, lyder det fra topchefen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier