Alkoholfrie drikkevarer kan blive en billionindustri inden 2025

Noget tyder på, at forbrugernes manglende lyst til at have ondt i hovedet en lørdag morgen vil fortsætte én vej – og det kan sende kategorien mod nye milepæle på få år.
Foto: Phil Blenkinsop / Ritzau Scanpix
Foto: Phil Blenkinsop / Ritzau Scanpix

Den alkoholfrie industri har kronede dage. Ifølge flere markedsanalyser vil industrien i fremtiden endda få endnu flere kronede dage. Det skriver CEOMagazine.

Ifølge mediet er industrien blevet populær under pandemiens hærgen, hvor kategorien oplevede en vækst på 44 pct. i USA alene. Det estimeres nu, at alkoholfrie drikkevare inden 2025 vil være en industri i omegnen af 1,44 billioner dollar i USA.

For at sætte det tal en smule i kontekst, skriver mediet, at alkoholindustrien vil være 2,2 trillioner dollar værd inden for samme periode.

Den alkoholfrie kategori skal ikke forstås som værende alt mellem æblejuice og havremælk, men betegnes i USA som sober drinks, altså ædru drikkevare, hvilket er drikkevarer, der hidtil har været kendetegnet ved at indeholde alkohol.

Det er dog ikke kun i USA, at de alkoholfrie drikkevarer oplever en stigende popularitet. Ifølge CEOMagazine er der i det vestlige Europa og Australien samme tendenser, som der ses i USA for tiden.

I juli interviewede FødevareWatch en af de danske producenter af alkoholfrie drikkevare Ish Spirits' direktør Morten Sørensen, der fortalte, at virksomheden netop nu er i gang med at komme ind på det amerikanske marked.

Coca-Cola ser langsigtet potentiale for hard seltzere

Opkald fra Michelinrestaurant startede Ish Spirits USA-eventyr

100 år gammel sodavand overlever muligvis ikke ejerskifte  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også