Den alkoholfrie industri har kronede dage. Ifølge flere markedsanalyser vil industrien i fremtiden endda få endnu flere kronede dage. Det skriver CEOMagazine.
Ifølge mediet er industrien blevet populær under pandemiens hærgen, hvor kategorien oplevede en vækst på 44 pct. i USA alene. Det estimeres nu, at alkoholfrie drikkevare inden 2025 vil være en industri i omegnen af 1,44 billioner dollar i USA.
For at sætte det tal en smule i kontekst, skriver mediet, at alkoholindustrien vil være 2,2 trillioner dollar værd inden for samme periode.
Den alkoholfrie kategori skal ikke forstås som værende alt mellem æblejuice og havremælk, men betegnes i USA som sober drinks, altså ædru drikkevare, hvilket er drikkevarer, der hidtil har været kendetegnet ved at indeholde alkohol.
Det er dog ikke kun i USA, at de alkoholfrie drikkevarer oplever en stigende popularitet. Ifølge CEOMagazine er der i det vestlige Europa og Australien samme tendenser, som der ses i USA for tiden.
I juli interviewede FødevareWatch en af de danske producenter af alkoholfrie drikkevare Ish Spirits' direktør Morten Sørensen, der fortalte, at virksomheden netop nu er i gang med at komme ind på det amerikanske marked.
Coca-Cola ser langsigtet potentiale for hard seltzere
Opkald fra Michelinrestaurant startede Ish Spirits USA-eventyr
100 år gammel sodavand overlever muligvis ikke ejerskifte