Leverandør om brexit-reaktion: Ocado tror de er Tesco

Onlinesupermarkedet Ocados respons til afgifts-udfordringer ved en manglende brexit aftale har vakt harme hos leverandørerne. "Denne form for reaktion overfor leverandører, der står over for seriøse og i nogle tilfælde enorme omkostningsstigninger, hælder bare benzin på bålet," lyder det fra leverandør.
Foto: Peter Nicholls/REUTERS / Ritzau Scanpix
Foto: Peter Nicholls/REUTERS / Ritzau Scanpix

Forholdet mellem leverandører og onlinesupermarkedet Ocado har nået kogepunktet, efter at supermarkedet har gjort klart overfor deres leverandører, at ansvaret for afværge konsekvenserne af et hårdt brexit ligger hos dem, skriver The Grocer.

"Vi vil ikke diskutere nogen foreslåede prisstigninger på dette tidspunkt, som du hævder er et resultat af, at Storbritannien forlader EU," skriver Ocados indkøbschef Rose Price i et brev, som mediet har fået indblik i og tilføjer:

"Vi forventer, at vores leverandører allerede har afbødende foranstaltninger eller planlægger at gennemføre dem snart. Vi vil bede dig om at vende tilbage til os efter yderligere vejledning og med en fuldstændig begrundelses- og afbødningsplan for eventuelle foreslåede prisstigninger."

De tror de er Tesco

På leverandørsiden er brevet blevet modtaget med skepsis.

The Grocer har talt med flere af kædens leverandører, der kalder Ocados tilgang for "provokerende" og ufølsom overfor de enorme ekstraomkostninger, som virksomheder kan møde ved en manglende handel.

"Ocado ser ud til at opføre sig, som om de var Tesco," siger en unavngiven kilde til mediet og tilføjer:

"Men når alt kommer til alt, så kan jeg godt spille hårdt mod hårdt med Ocado, men ikke med Tesco"

Leverandøren fortæller også mediet, at skulle Ocado fortsætte med ikke at ville dele ansvaret for brexit-omkostningerne, så vil det have konsekvenser.

"Faktum er, at de ekstra omkostninger, vores virksomhed står over for, er sådan, at vi enten hæver vores priser, eller vi holder op med at levere. Det er enten det, eller vi går i stykker."

Leverandøren er ikke alene om at føle sig trådt over tæerne. En anden unavngiven kilde beskriver brevet som "dårlig dømmekraft" og tilføjer til mediet:

"Denne form for reaktion overfor leverandører, der står over for seriøse og i nogle tilfælde enorme omkostningsstigninger, hælder bare benzin på bålet," siger kilden.

En talskvinde fra Ocado har udtalt til mediet:

"I tilfælde af omkostningsstigninger forbundet med Brexit, vil vi selvfølgelig diskutere, hvordan de deles med alle berørte leverandører. Vi anerkender de forstyrrende indgreb, som vores leverandører skal foretage under forberedelsen, og vil arbejde tæt sammen med dem i alle scenarier i de kommende uger."

UK kommer med tilbud på fiskeriområdet for at lukke brexitaftale

Britiske detailkæder forudser mangel på fødevarer i løbet af få dage

Briter håber på hurtig genåbning af vigtig fransk grænse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter