FødevareWatch

Øget grøntsalg i nye Netto-butikker

Salget af frugt og grønt er steget med 10 pct. i de butikker, der er indrettet efter Netto 3.0-konceptet. Salget af sodavand falder, mens kunderne i stigende grad lægger grøntsager i kurven.

Foto: Mikkel Berg Pedersen / Freelance / Ritzau Scanpix

Større fokus på convenience og ferske fødevarer fører til et ændret salg i Nettos nye 3.0-butikker.

Ifølge en meddelelse fra Salling Group er salget af frugt og grønt steget med 10 pct. i de godt 50 butikker, der nu ruller under det nyeste koncept. Inden slutningen af 2019 vil omkring 80 butikker drives under det nye koncept, og i løbet af de kommende år skal samtlige 500 danske butikker køre i en 3.0-version.

Af meddelsen fremgår det videre, at kunderne køber mindre slik og kager samt at salget af sodavand udgør 1,5 pct. mindre af det samlede salg end i de gamle butikker.

"Vi kan ganske enkelt se, at vores kunder køber anderledes ind i vores nyrenoverede butikker. Særligt salget af frugt og grønt er steget meget. Vi er her ikke for at lege madpoliti, men vi ønsker at gøre det let at vælge sunde og indbydende varer, og det viser tallene meget tydeligt, at vores kunder har taget rigtig godt imod," fortæller Netto-direktør Michael Løve.

Udover at have gjort frugt og mere tilgængeligt i butikkerne er antallet færdige måltidssalater, snittet grønt, færdig grød og forskellige juicer også forandret. Det har ifølge detailkæmpen tilsyneladende også haft en afsmittende effekt på andre områder, og salget af fisk udgør 0,5 procent mere af totalsalget i de nyindrettede Netto-butikker.

"Vi vil fortsat have både det sure, det søde og det salte. Men vi holder også konstant øje med de lidt sundere alternativer, der kan gøre en forskel, og som mange kunder også foretrækker," udtaler Michael Løve.

Netto-chef tror på 550 danske butikker inden udgangen af 2020

Nyt Netto-koncept skal gøre butikkerne "rare"

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier