Nyt Netto-koncept skal gøre butikkerne "rare"

Musik, mørke farvetoner, færre spotvarer og bredere gange skal løfte discountfronløberen Netto mod nye højder. Meget er set før, men Netto International-chef Michael Løve ser potentialer i flere hjørner, og står resultaterne mål med forventningerne, vil alle 500 danske butikker inden 2022 rulle under Netto 3.0-konceptet.

"Det ta'r kun 5 minutter at handle i Fakta, men vi vil så gerne ha' du bli'r lidt længere."

Det er efterhånden syv år siden, Coop stoppede med brugen af det kendte slogan i sin discountkæde, men kigger man ind i det nye Netto 3.0-koncept, så lugter og smager det et stykke ad vejen lidt af det samme.

Onsdag klippede Salling Group med Netto-stifter Mads O. Krage snoren til den første butik under det nye koncept i en butik på Amager, der på flere fronter adskiller sig markant fra de gulsorte butikker, der efterhånden er snart 500 af i Danmark.

"Vi har her forsøgt at lave en butik, der helt banalt bare føles rar at være i for vores kunder og vores medarbejdere. Det er meget enkelt, men samtidig er det meget kompliceret, for hvad er det, der skaber et miljø, der er rart at være i," spørger Michael Løve, direktør for Netto International, da FødevareWatch sætter ham stævne i kolonialafdelingen i den nyrenoverede butik.

Nye farver og musik

Det første, der møder kunderne i den nye Netto-butik, er en frugt- og grønt-afdeling, hvor man også finder en stribe kølemontre med convenience og kød-varer.

"Hvis det skal gå meget hurtigt med indkøbet til middagen, så behøver kunderne faktisk ikke gå længere end ind i den første firkant og så direkte ind til kassen," siger Michael Løve, når han kort bliver bedt om at fremhæve nogle af de nye elementer, som adskiller sig mest fra de hidtidige Netto-butikker og koncepter.

Michael Løve har siden sidste sommer haft titel af direktør for Netto International i Salling Group.
Michael Løve har siden sidste sommer haft titel af direktør for Netto International i Salling Group.

Væggene i butikken er farvet i en mørkegrå tone, og den kendetegnende hidsige gule Netto-farve er blevet nedtonet en smule. Fra højtalerne i loftet over kunderne spreder sig musik, og brede gangforløb bliver ikke længere afbrudt af nethylder med et forskelligt mix af spotvarer.

"Vi har stadig spotvarer, for det er en stor del af vores DNA, men nu har vi dem der, hvor de er relevante. Det vil sige, at vi i kolonialafdelingen har det faste sortiment af varer i siderne, mens spotvarerne i den afdeling findes på hylder i midten. That's it," lyder det fra Netto-chefen, der endnu har til gode at sidde et helt år på positionen med ansvaret for de nuværende 1365 butikker i fire lande.

"Det er et meget markant skifte især internt. For kunderne skulle det gerne skabe oplevelsen af en meget mere rolig butik, der er meget nemmere at navigere i," tilføjer Michael Løve.

Han forklarer videre, at antallet af spotvarer er reduceret med 40 pct., og i stedet er der kommet flere ferskvarer ind.

Brede gange, som på den ene side har det faste sortiment, og som ind mod midten af butikken har det renoverede spotvarekoncept, som spiller sammen med sdet øvrige sortimentet i det pågældende afsnit af buitikken. Det skal løfte kundeoplevelsen, siger Michael Løve.
Brede gange, som på den ene side har det faste sortiment, og som ind mod midten af butikken har det renoverede spotvarekoncept, som spiller sammen med sdet øvrige sortimentet i det pågældende afsnit af buitikken. Det skal løfte kundeoplevelsen, siger Michael Løve.

Skandinavisk discount

På det overordnede plan havde processen i retning af det nye butikskoncept sin start sidste efterår, da omkring 40 ledende medarbejdere i danske og internationale Netto-forretninger mødtes for i tre dage at finde ud af, hvad Netto i fremtiden skal. Ifølge Michael Løve har en meget stor del handlet om at holde fast i grundelementet om dansk discount, der ikke er som de hårde tyske koncepter i Aldi og Lidl i hvert fald traditionelt har været. Derudover har der været fokus på at bringe elementer ind, som ifølge direktøren giver en "feeling" af noget dansk eller skandinavisk, som også internationalt ville kunne differentiere kæden

"Vores inspiration tager afsæt i, at vi gerne vil signalere, at vi er en dansk, skandinavisk virksomhed. Det skal man et eller andet sted kunne mærke i design og materialer, og derfor ser man i butikkerne mange naturmaterialer. Der er selvfølgelig også en masse plastik og metal, men så ligner det også det, det er. Hvis det ligner træ, så er det træ, selv skiltningen er af træ," pointerer Michael Løve inden han peger på den plantevæg, der bestående af rigtige planter, er noget af det første, som kunderne ser i butikken.

Det er langt fra sikkert, at væggen af planter, der møder kunderne i den nye Netto-butik på Amager bliver standardelement i konceptet, siger Michael Løve.
Det er langt fra sikkert, at væggen af planter, der møder kunderne i den nye Netto-butik på Amager bliver standardelement i konceptet, siger Michael Løve.

I butikken på Amager er man ifølge Michael Løve gået måske 20 pct. længere i forhold til det endelige koncept, som i de kommende skal rulles ud i stor skala, og derfor finder man udover den måske nok vel dyre plantevæg også testelementer som en dedikeret plantebaseret afdeling blandt mejeriprodukterne.

"Alle de forskellige dele, som vi tester på, skal vi lige se fungere, inden vi også kaster os ud i måske at ændre logo osv. Det er en test, og hvis ikke kunderne reagerer positivt på det her, så ruller vi naturligvis ikke videre med det," siger han.

Koster mere end én mia om året

Og netop udrulningen af konceptet kommer der fart på.

Ifølge Michael Løve er det planen, at 100 butikker om året skal omstilles til Netto 3.0.

"Ved at rulle ud i højt tempo og i stor skala, kan vi forhåbentlig lykkedes med at få omkostningerne ned, så det kan hænge sammen med den økonomiske upside, som selvfølgelig også skal være til stede i det her," siger direktøren, der har som ambition, at alle Netto-butikkerne er omstillet med udgangen af 2022.

Uden at være helt præcis på, hvor stor den samlede investeringsramme er for kædeomstillingen, siger han videre:

"Det er klart, at når Salling Group investerer for omkring to mia. kr., så står der Netto på stor del af det. Og kommer vi op det tempo, som vi gerne vil, så kommer vi til at øge beløbet i forhold til nu, hvor vi årligt allerede investerer relativt mange millioner i Netto. Vi kommer i hvert fald over en mia. kr. i investeringer om året."

Ved siden af renoveringerne af de mange etablerede butikker, åbnes der nye butikker i Danmark, ligesom det i Polen og Sverige er planen, at man fra 2020 og tre år frem hvert år vil åbne omkring 70 nye butikker. Næste år åbner Netto 30 nye butikker i Polen, men også i de lande er der arbejde at gøre med de eksisterende butikker.

"Vi har et efterslæb i forhold til at renovere vores butikker i Sverige og Polen, og alt vi renoverer fra nu af vil - med nogle ganske få undtagelser - vil blive meget kraftigt inspireret af den her butiks opsætning i det omfang det overhovedet er muligt," siger Michael Løve.

Nyt Netto-koncept skal rulles ud i 100 butikker om året

Smedegaard: Kæmpe opkøb kan bane vej for børsnortering af Dansk Supermarked

Fakta-lukninger overlader omsætning for omkring 900 mio. kr. til rivaler

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også