FødevareWatch

Carlsberg vil indtage Michelin-restauranter med nye øl

Bryggeriet Carlsberg har sammen med Nordic Food Lab brugt fem år på at udvikle en ny gourmet-øl, som skal være et alternativ til vin, som ellers dominerer drikkevarekortet på alverdens finere restauranter.

Morten Ibsen, brygmester hos Jacobsen. | Foto: PR/Carlsberg

Carlsberg lancerer to nye gourmet-øl, som skal tage kampen op med drikkevarer som vin og champagne på verdens finere restauranter. Øllene, Chanterelle Lager og Sour Rye, er udviklet i samarbejde med Nordic Food Lab og projektet har i alt taget fem år.

Det skriver Børsen.

"Det her er et innovationsprojekt mere end et kommercielt projekt. Men det er klart, at vi håber, at de her øl kan blive spydspids i udviklingen af en ny kategori for Carlsberg," lyder det fra Morten Ibsen, bryggerichef på Carlsbergs husbryggeri Jacobsen, som referer til at der "kun" er produceret 500 styk af de nye gourmetøl, hvilket ingenlunde modsvarer omkostningerne i forbindelse med fem års udvikling.

Ifølge bryggerichefen skal de nye øl agere spydspids i forhold til at bryde vinens monopol i de finere restauranter, hvor eksempelvis Sour Rye er udviklet som et alternativ til champagne. Han understreger desuden, at hvis projektet skal blive en succes, handler det om at ramme sommelierernes hjerter og ikke blot være skarpe på prisen.

Vestfyen-direktør tror på Afrika som det nye Kina 

Carlsbergchef: Specialøl-trio skal bære vækst og indtjening 

Vestfyen-øl truer Jacobsens position som største specialøl 

Jysk ølmager løb med bryggeripris foran sjællændere 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier