Carlsberg lancerer to nye gourmet-øl, som skal tage kampen op med drikkevarer som vin og champagne på verdens finere restauranter. Øllene, Chanterelle Lager og Sour Rye, er udviklet i samarbejde med Nordic Food Lab og projektet har i alt taget fem år.
Det skriver Børsen.
"Det her er et innovationsprojekt mere end et kommercielt projekt. Men det er klart, at vi håber, at de her øl kan blive spydspids i udviklingen af en ny kategori for Carlsberg," lyder det fra Morten Ibsen, bryggerichef på Carlsbergs husbryggeri Jacobsen, som referer til at der "kun" er produceret 500 styk af de nye gourmetøl, hvilket ingenlunde modsvarer omkostningerne i forbindelse med fem års udvikling.
Ifølge bryggerichefen skal de nye øl agere spydspids i forhold til at bryde vinens monopol i de finere restauranter, hvor eksempelvis Sour Rye er udviklet som et alternativ til champagne. Han understreger desuden, at hvis projektet skal blive en succes, handler det om at ramme sommelierernes hjerter og ikke blot være skarpe på prisen.
Vestfyen-direktør tror på Afrika som det nye Kina
Carlsbergchef: Specialøl-trio skal bære vækst og indtjening
Vestfyen-øl truer Jacobsens position som største specialøl
Jysk ølmager løb med bryggeripris foran sjællændere