FødevareWatch

Jysk ølmager løb med bryggeripris foran sjællændere

For tredje år i træk vinder Thisted Bryghus prisen som Årets Danske Bryggeri. To sjællandske bryggerier må dermed se sig slået.

Thisted Bryghuss specialølmærke Boston. Foto: Facebook/PR

Jyske Thisted Bryghus, som er ejet af 2000 aktionærer med tilknytning til lokalområdet, vinder Danske Ølentusiasters pris som Årets Danske Bryggeri.

Det er tredje år i træk, at bryghuset vinder prisen.

Med i kapløbet om førstepladsen var de to sjællandske bryggerier Amager Bryghus og Det Lille Bryggeri.

Det skriver Danske Ølentusiaster i en pressemeddelelse.

Thisted Bryghus udfordrer den almindelige opfattelse af, hvad en øl er.

Hans Peter Jepsen, landsformand for Danske Ølentusiaster.

I begrundelsen lyder det blandt andet, at det er øllenes tilgængelighed og det brede sortiment, som har sikret Thy-bryggeriet æren. Bryghuset har de seneste otte år gennemgået en forvandling fra at være et lokalt, nordjysk bryggeri til at levere specialøl, der kan købes i hele landet, lyder det i meddelelsen.

"Thisted Bryghus udfordrer den almindelige opfattelse af, hvad en øl er. Der brygges øl uden humle og med lokale råvarer som gran, fyr og hyben fra Nationalpark Thy. Det er innovativ ølbrygning. Samtidig har bryggeriet formået at komme på hylderne i hele landet, og det betyder, at de fleste danskere har mulighed for at smage de nordjyske øl," udtaler Hans Peter Jepsen, landsformand for Danske Ølentusiaster.

Thisted Bryghus har især sat fokus på brugen af lokale råvarer fra Nationalpark Thy i øllet. Herudover har koncernen udgivet en række særlige ølserier under andre mærker end hovedbrandet Thy. Den innovative tilgang er blevet bemærket hos Danske Ølentusiaster.

"Der er ingen tvivl om, at vores produktudvikling er en stor del af årsagen til, at vi er så heldige at vinde prisen endnu en gang. Produktudviklingen er altafgørende, når man, som os, lever af at sælge special øl. Vi kan takke vores flagskib Limfjordsporteren for rigtigt meget, siger Aage Svenningsen, salgs- og marketingchef i Thisted Bryghus.

Foreningen har uddelt prisen siden 2003. Hornbeer har vundet prisen fire gange, mens Thisted Bryghus og Mikkeller har vundet prisen tre gange.

Sønderjysk bryghus bruser over

Trendy barer, surfere, øko-hipstere og Christiania får ølsalget til at skumme i Thy

Thisted Bryghus sælger flere øl og skruer op for investeringerne

Stauning Whisky sikrer fornem ølpris til Carlsberg

Thisted Bryghus sælger flere øl og skruer op for investeringerne

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier