Det bliver under alle omstændigheder en historisk begivenhed, når COP21 løber af stablen i Paris. Men hvad handler topmødet egentlig om, og hvorfor er det så vigtigt? Watch Medier giver dig svarene i ny webfortælling.
Det kan måske lyde lidt vidtløftigt. Men når alt kommer til alt, er det klodens fremtid, som er på spil, når klimatopmødet COP21 finder sted i Paris fra 30. november til den 11. december.
Næsten alle forskere er nemlig enige om, at der er behov for at gøre noget, hvis ikke klimaforandringerne skal have alvorlige konsekvenser. Målet er derfor en global klimaaftale, som skal sætte kloden på en grønnere og mere sikker kurs.
Men hvordan er det kommet dertil, hvad er egentlig problemet, og hvem er det, som bestemmer udfaldet i den franske hovedstad?
Watch Medier har op til COP21 produceret en webfortælling, som giver dig indblik i og overblik over problematikkerne til topmødet.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.