Carlsbergs øl skal være mere bæredygtige. Men præcis hvordan de skal blive det, ved bryggerikoncernen ikke endnu. Derfor lancerer man nu et nyt såkaldt crowdsourcing-initiativ for at få andre til at finde på løsningen.
Carlsberg skriver i en pressemeddelelse, at man mandag har lanceret sit nye initiativ ”Cheers to Green Ideas” sammen med den københavnske tænketank Sustania. Det er i alt sin enkelthed en konkurrence, hvor man opfordrer både forbrugere og virksomheder/organisationer til at komme med friske ideer til, hvordan man gør Carlsbergs øl mere bæredygtige.
Ideerne skal hjælpe Carlsberg til at mindske miljøpåvirkningen fra for eksempel produktion og transport af sine produkter. Samtidig skal de "inspirere positive ændringer i forbrugeradfærd og fremme en mere bæredygtig fremtid,” hedder det i meddelelsen.
Den danske bryggerikoncern udlover to præmier til de bedste forslag.
Den såkaldte ”Cheers to green Ideas Award” lyder på 20.000 dollars (133.000 kr.) og gives til virksomheder eller entreprenører. Vinderen får udover den økonomiske gevinst mulighed for at samarbejde med eksperter og samarbejdspartnere i Carlsberg.
Herudover tildeler man ”The JC Jacobsen Special Award” til den bedste idé fra en forbruger. Her får vinderen 10.000 dollars (66.000 kr.), samt mulighed for at samarbejde med selskabet.
Konkurrencen er åben for alle forbrugere og selskaber verden over, og vinderidéerne bliver annonceret ved en prisoverrækkelse i Paris i forbindelse med klimatopmødet COP21 6. december.
Medie: Carlsberg i dialog om frasalg i Storbritannien
Analytiker: Frasalg af britisk Carlsberg virker meget usandsynligt
Den sidste af de to Carlsberg-elefanter lunter ud af porten
Carlsberg tilbagekalder igen øl i Sverige