Lave priser på mælk og svin tvinger landmænd i knæ
Landbrug & Fødevarer ønsker lavere afgifter i kampen mod konkurstruede landbrug.
AF RITZAU
Det kommer ikke bag på brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer, at den økonomiske krise blandt danske landmænd er langt værre end tidligere antaget.
"Det er ikke nyt for mig, at de priser, vi har i øjeblikket, er katastrofalt lave.
Og hvis vi tager som udgangspunkt, at de priser fortsætter nedad, jamen så bliver det en uoverskuelig situation for erhvervet," siger Martin Merrild til Ritzau.
Det er de forsat meget lave priser på svinekød og mælk, der trækker mange landbrugsregnskaber i rødt. Og det i en sådan grad, at næsten hver tredje landmand nu er truet af konkurs, skriver Berlingske.
Så sent som i februar blev det ifølge Dagbladet Børsen vurderet, at hver syvende landmand var på randen af konkurs, men den fortsatte handelskrise med Rusland og faldene mælkeeksport til Kina har forværret situationen drastisk.
"Priserne ude på verdensmarked kan vi ikke gøre noget ved. Det, vi kan gøre noget ved, er de danske omkostninger, og de vilkår vi har for at drive landbrugsproduktion," siger Martin Merrild.
Ifølge Landbrug & Fødevarer skal der derfor ikke nødvendigvis laves politisk nødhjælp til de landbrug, der kæmper mod konkursen.
Men i stedet laves politiske ændringer, der hjælper hele landbruget i konkurrencen med udlandet.
"Vi forestiller os sådan set ikke, at man skal ind og lave politiske tiltag, der virker på enkeltmandsniveau. Vi forestiller os, man skal ind og kigge på landbrugets rammevilkår generelt," siger han og forslår, at pesticidafgifter og energiafgifter sænkes.
Selvom han mener, at "de ekstreme" prisfald må vende, så erkender han, at det skal gå meget stærkt med den udvikling, hvis konkurser skal undgås.
"Det er kritisk allerede, hvis vi ikke får prisforbedringer, inden det her år er slut, så vil det se meget slemt ud.
De landbrug, der i så fald står over for en konkurs, skal dog ikke have politisk besluttede kapitalindsprøjtninger. Det "må de klare med banken," siger Martin Merrild.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.