Oldgammel fiskeklassiker finder nyt publikum

Gammeldags modnede sild vinder frem med smørrebrødets popularitet og øget fokus på den gamle delikatesse, lyder det fra sildeproducent.
Foto: PR
Foto: PR

Århundreders tradition med at modne sild har fået en genkomst på de danske frokostborde.

Sammen med smørrebrøddets udbredelse bliver gammeldags modnede sild også hevet hastigere ned fra hylderne i supermarkedet, fortæller fiskeselskabet Tenax Sild i en meddelelse.

Salget af mærket Lykkeberg 1899 gået fra 620.000 glas gammeldags modnede sild i 2019 til 1,3 mio. glas i 2021.

”Vi producerer begge typer, men jeg er oprigtigt glad for den øgede interesse for de gammeldags modnede sild, for den fremstillingsmetode er en stor del af vores gastronomiske kulturarv”, udtaler Anette Ladefoged, der er adm. direktør i Tenax Sild.

Selskabet peger ud over smørrebrødsboom også på konkurrencer som Årets Sild samt den generelle fokus på råvarer hos kokkene, der breder sig.

Mens en almindelig marineret sild kan produceres på omkring 30 dage, tager det mellem seks og 12 måneder, afhængigt af sildens størrelse, at modne de hovedløse sils i tønder med salt, som man også gjorde det i 1200-tallet.

”Det er klart, at den gammeldags modnede er dyrere at fremstille, men den langsomme modning gør bestemt også, at silden har flere smagsnuancer. Farven er klar og naturligt kødfarvet. Bid og konsistens er fast, og man oplever, at tiden har fået lov at gøre sit arbejde”, udtaler Anette Ladefoged.

Ifølge Tenax Sild er der kun to fabrikker tilbage i Danmark til gammeldags modnede sild, hvoraf Tenax Sild har den ene - og sildene sælges næste udelukkende herhjemme.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også