Sildeselskab vil vride sig fri af stor juleafhængighed

Restriktionerne op til jul har igen forstyrret planerne hos fiskeselskabet Tenax Sild, der omvendt forsøger at udnytte medvinden fra øget forbrug af sild i hjemmet.
Adm. direktør Anette Ladefoged fra Tenax Sild vil udnytte medvinden fra de danske frokostborde under pandemien i de kommende år. | Foto: PR/Tenax Sild
Adm. direktør Anette Ladefoged fra Tenax Sild vil udnytte medvinden fra de danske frokostborde under pandemien i de kommende år. | Foto: PR/Tenax Sild

Marineret sild med karrysalat og måske et par løgringe og æg. Måske en snaps til.

For de fleste af os en juleklassiker og dermed en absolut højtid for fiskeselskabet Tenax Sild, men i år har de seneste restriktioner taget pynten af forventningerne.

Nyborg-selskabet beholder dog det gode julehumør, for mens grossistselskaberne hurtigt bremsede op med indkøbene allerede inden restriktionerne, er der travlhed andre steder, lyder det fra adm. direktør Anette Ladefoged.

"Vi oplevede, at mange tøvede og fra dagen med pressemødet stoppede grossisterne helt med at købe ind – og jeg forstår godt, at de ikke vil stå med sild på hylden i januar," siger Anette Ladefoged, der fortæller, at selskabets fabrikker i Nyborg og nordjysk Aalbæk alligevel har kørt i treholdsskift.

"Håbet var at få en mere normal jul i år, men det skete ikke. Detailhandlen har til gengæld købt stort ind på, at vi holder julefrokosterne derhjemme i år."

Fundet nyt publikum

Hun peger på, at travlheden gerne skal fortsætte. Danskerne har nemlig genopfundet silden under pandemien - også udenfor de store sildehøjtider til jul og påske.

"Det har været hårdt år, men andre har haft det værre og vi skal ikke pibe. Og hvis man kan uddrage noget positivt af corona er det, at mange har genopdaget silden, der har fået en renæssance," siger Tenax Sild-direktøren.

Selskabet forsøger at udnytte medvinden gennem innovation og introducere nye sildevarianter med havtorn eller fynsk rygeost til danskerne.

Foto: PR
Foto: PR

Tenax Sild med godt 130 ansatte oplevede i seneste årsregnskab for 2020/21, at bundlinjen dykkede kraftigt til 1 mio. kr. fra 6,2 mio. kr. året før. Bruttofortjenesten gik samme vej til 66,6 mio. kr. fra 77,8 mio. kr. i 2019/20.

Sildeselskabet fra 1987 vil med nye produkter og markedsføring på sociale medier, madfestivaler og kokkekonkurrencer få nye kunder til at opdage silden.

"Vi præsenterer andre varianter for at få den yngre generation og os andre til at mindes om, at silden kan spises hele året rundt," siger Anette Ladefoged,der også ser forbrugerne hive højere kvalitet ned fra køledisken.

"Under pandemien er den ofte havnet på frokostbordet og vi mærker, at mange gerne betaler lidt mere for bedre varer."

Positivt nyt år

Mens der på afsætningen har været ekstremt mange bolde oppe i luften de seneste år for Tenax Sild, er der positive træk i forbruget at hive ud af den store pandemiligning.

"Vi ser bestemt positivt på året der kommer, for vi mærker en tendens mod at hæve kvaliteten af alle de fødevarer vi spiser," siger Anette Ladefoged.

Hun understreger dog, at ikke alle ting er oppe i luften hele tiden, for på råvaresiden er der ro på og tilgangen af sild er langt fra den største udfordring for Nyborg-selskabet.

Sildeselskab sender medarbejdere hjem i frygt for corona

Flere spiser sild om sommeren 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter