Meget tyder på, at sommeren er ved at blive sildens tredje højtid.
Det skriver Tenax Sild, der står for størstedelen af det danske sildemarked og rapporterer om, at danskernes lyst til sild er steget markant i juni og juli, som traditionelt er nogle stille sildemåneder i detailhandlen.
Stigningen i salget begyndte allerede i sommeren 2020, hvor Tenax Sild solgte ca. 15 pct. flere sild end normalt i detailhandlen. I år ser salget ud til at stige med yderligere 10-12 pct.
"Det må være coronaen, der betyder, at mange flere holder ferien hjemme, og at vi spiser flere frokoster sammen. For sild er typisk noget, vi spiser sammen til frokost, når vi har god tid," siger Anette Ladefoged, der er adm. direktør i Tenax Sild.
Tenax Sild har fabrikker i Nyborg og Aalbæk, og har mærkerne ’Lykkeberg 1899’, ’Fiskemandens’ og ’Skagen’. Virksomheden er specialister i sild – både den stegte, eddikemodnede og den unikke gammeldags modnede.
Desuden forarbejdes andre fiskespecialiteter som fiskefrikadeller, fiskepatéer, kaviar af stenbiderrogn og ørredrogn.
Direktør for TorvehallerneKBH: De færre gæster fyldte mere i kurven under corona
Certifikater udstedes igen efter dødelig fiskesygdom er inddæmmet
Rapport: Globalt prisfald på landbrugsvarer over de næste ti år