FødevareWatch

Landets største fiskeriforening føler sig forbigået i muslingekvote-sag

I Danmarks Fiskeriforening mener formanden, at foreningen er blevet glemt i sag om forsøgsfiskeri ved Storebælt. Normalt bliver branchen involveret, lyder det.

Foto: Dansk Fiskeriforening

Fiskeriminister Eva Kjer Hansen (V) har iværksat en ny ordning for forsøgsfiskeri ved Storebælt, som har tilgodeset fiskere fra Limfjorden på bekostning af lokale fiskere fra den jyske østkyst. Det har resulteret i problemer, som kunne have været undgået.

Sådan lyder kritikken fra Danmarks Fiskeriforening med formand Svend-Erik Andersen i spidsen, skriver Berlingske, der har talt med formanden.

"Der er i den konkrete sag tale om en systemfejl, som desværre har den konsekvens, at østjyske muslingefiskere ikke har de samme muligheder for at deltage i forsøgsfiskeriet, fordi de kan være nødsaget til at opgive værdifuldt fiskeri for at deltage. Det samme gør sig ikke gældende for de nordjyske fiskere. Det er meget beklageligt, at det er faldet sådan ud," siger Svend-Erik Andersen til avisen.

Han peger på, at proceduren normalt er, at branchen bliver inddraget gennem en høring hos alle relevante fiskere.

Til Berlingske oplyser fiskeriminister Eva Kjer Hansen i et skriftligt svar, at reglen er "fagligt og sagligt velbegrundet", og at "det skal sikre, at man undgår fejlrapportering, snyd eller overfiskeri," skriver avisen.

Østersfiskeri i Vadehavet får kommercielt indspark

Partier kritiserer fiskeriminister i sag om muslingefiskeri

Fiskeriminister: Jeg har rettet op på fejl og mangler

DF: Fiskeriministeren må snart komme med en god forklaring 

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier