Økologisk Landsforening vil fra starten af det nye år afholde tre uddannelsesdage for landmænd med fokus på, hvordan man udvikler sit direkte salg til lokale kunder.
Det oplyser foreningen i en pressemeddelse
De tre uddannelsesdage finder sted i januar og februar og vil byde på en kombination af foredrag, workshops og erfarings- og vidensdeling.
"Gårdbutikkernes roller er ændret meget i løbet af de seneste fire-fem år, fordi supermarkederne får er bredere og bredere økologisk sortiment. Og den udvikling fortsætter. Men gårdbutikkerne kan stadig noget, som supermarkederne ikke kan, og som forbrugerne efterspørger. De kan levere en transparens og en historie og adskiller sig stadig med varer som for eksempel helt friske grøntsager, anderledes kåltyper og kødudskæringer," udtaler Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, og fortsætter:
"Men det er vigtigt, at landmændene er bevidste om, hvilken rolle gårdbutikkerne spiller, hvad kunderne forventer og hvordan potentialet udnyttes. De skal ikke længere blot agere som landmænd, men også som professionelle købmænd og kommunikatører. Og det efterspørger de viden om, hvordan de håndterer. Derfor arrangerer vi disse uddannelses- og netværksdage for producenterne."
Etableret lokal-aktør anklager iværksættere for plagiat
Et år efter: Postnords fødevarestop skaber stadig skvulp i fødevarebranchen
Snyd med hver tredje mærkevare i mindre dansk fødevarestikprøve