Tenax Sild køber Launis' sildeforretning

Familierne bag to af Danmarks traditionsrige fiskevirksomheder indgår en byttehandel, hvor der bliver udvekslet aktiviteter og ejerandele.

Tenax Sild og Launis indgår et stort partnerskab.

Ålbæk-virksomheden Launis overtager 20 pct. af Tenax Sild fra Nyborg, mens Tenax Sild til gengæld med virkning fra 1. maj har overtaget aktiviteterne sild, fiskefrikadeller, kaviar og paté fra Launis.

Samtidig fortsætter Launis med aktiviteterne rejer og røgvarer.

Sammenlægningen af de to enheder skaber en virksomhed, der fremadrettet vil være Danmarks absolut største virksomhed inden for for sildeforædling og fiskefrikadeller.

"Vi har været i dialog et stykke tid, og jeg synes på mange måder, at vi er to familievirksomheder med nogle traditioner, som vi glæder os til at videreføre sammen. Det bliver en virksomhed med en stor produktion," siger bestyrelsesformand i Tenax Sild, Michael Pedersen, til FødevareWatch.

Han ønsker ikke at oplyse, hvad de finansielle præmisser for aftalen har været. Til gengæld vil han gerne fortælle, hvad ambitionen er for den kommende tid.

"Vi går med nogle tanker, som vi skal prøve af. Vi har helt kort et ønske og ambitioner om at nå ud over Danmark. Der ligger nogle muligheder derude, og så må vi se på, hvor store de muligheder er. Der er helt sikkert et stykke arbejde, der ligger foran os."

Glad sælger

I forbindelse med overtagelsen indtræder Gert Nielsen, der er medejer og adm. direktør i Launis, i bestyrelsen hos Tenax Sild.

Han glæder sig over aftalen og ser en række fordele i aftalen.

"Indkøberne bliver større, og vi som producenter kan ikke få butik ud af den drift og størrelse, som vi har i dag. Så vi må se at finde sammen for at kunne få synergier ud af en stordrift. Det er stordriftssynergier, vi leder efter," siger han til FødevareWatch.

Launis bliver jo omvendt et mindre selskab, hvordan kan det være en fordel?

"Launis havde 60 års jubilæum den. 26 april i år. Vi startede i sin tid med rejer, og nu er vi tilbage ved rejerne. Vi starter nu op på en frisk med rejerne, og så bygger vi en ny virksomhedskultur omkring rejer og røgeriet."

Så I fokuserer aktiviteterne i det selskab?

"Ja, bestemt. Det er det, vi gør."

Presset branche

På Foodexpo i april fortalte adm. direktør i Tenax Sild, Anette Ladefoged, hvordan selskabet forsøger at finde ny vækst i en sildebranche, der generelt har været presset i markedet.

Særligt har der historisk været udfordringer med at fange de unge forbrugere.

Blandt andet derfor har Tenax Sild lanceret økologiske varianter af deres sild på glas.

"Det økologiske marked er generelt spændende, og jeg ser et kæmpe potentiale i økologien. Der er en trend mod økologi og også et stort potentiale i at være de første på markedet med et sådan produkt, selvfølgelig er der det. Det betyder helt konkret, at man får plads på hylderne ude i detailhandlen," fortalte Anette Ladefoged til FødevareWatch.

Økologisk serie skal lokke flere forbrugere til Tenax Sild

Ejer af kendt fiskerivirksomhed fortryder: "Jeg skulle aldrig have været direktør"

Nordjysk fiskevirksomhed går fra 16 mio til 0 på bundlinjen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også