Foodpeople sætter streg under internationale planer med nye kontrakter i Sverige

Den amagerkanske brødspecialist er landet i indkøbskurven hos to af Sveriges største spillere inden for fødevarer. Det giver både nyt liv til selskabets svenske forretning samt udkig til nye markeder, lyder det.
Michelinkok og medejer af Foodpeoplem Elvio Milleri med en af selskabets bagere. | Foto: Foodpeople.
Michelinkok og medejer af Foodpeoplem Elvio Milleri med en af selskabets bagere. | Foto: Foodpeople.

Selskabet bag brødmærkerne Il Fornaio, Jalm&B og Trianon lægger ikke skjul på, at der spirer internationale planer bag murene på det ydre Amager.

Planer, der er vokset frem i takt med, at selskabet i løbet af de seneste par år har bidt sig mere og mere fast i det danske brødmarked lige fra levering til dagligvarehandlen, til restauranter og til store hotelkæder.

I maj fortalte Foodpeoples direktør og medejer, Susanne Boye Nielsen, hvordan det er lykkedes at sende ikke ubetydelige mængder brød afsted til det store svenske marked for måltidskasser i løbet af de sidste 3-4 år.

"Vi var i starten af vores udvikling dengang, og var i og for sig pionerer på det svenske marked. Det har måltidskassevirksomhederne også været, og så er vi vokset sammen derfra, og vi har fået nogle rigtig gode relationer. Det er vi selvfølgelig meget glade for," sagde hun.

Siden er udviklingen dog stagneret en anelse i det svenske efter, at selskabet har mistet en stor enkeltstående hotelkunde i landet. For at modsvare det har Foodpeople skruet op for charmen over for dagligvaremarkedet og andre aktører i det svenske fødevaremarked.

Det har resulteret i en landsdækkende aftale med Coop i Sverige og en aftale med den store svenske kaffekæde Waynes Coffee og derigennem handel via Sveriges største grossist Martin&Servera, fortæller chef for kommunikation og marketing i Foodpeople, Tobias Musaeus.

"Samlet set har vi oplevet en stagnering i vores udvikling i Sverige, hvorfor vi også har valgt at fokusere bredere og etableret et bredere samarbejde med Coop og Waynes Coffee," siger han og uddyber:

"Coop i Sverige er ligesom tilfældet er i Danmark en markant spiller på det svenske dagligvaremarked, så potentialet er ganske seriøst, særligt hvis vi også kan komme ind med vores brød. Der kan vi nemlig noget, vi ikke mener, at andre bagerier kan i Sverige."

Internationalt perspektiv

I øjeblikket gælder samarbejdet fem Il Fornaio produkter herunder tre risprodukter og to pastaprodukter. Tobias Musaeus understreger, at det dog er mindst ligeså vigtigt, at selskabet får etableret sig på away-from-home-markedet i Sverige.

"Hvis vi skal være seriøse i vores internationale satsninger, skal vi etableres på flere fronter. Det er det, vi netop har haft succes med i Danmark. Derfor er det ganske vigtigt, at vi lykkes både i Coop, men også på Waynes Coffee," uddyber han.

Udover at bidrage med mersalg i Sverige via kædens 98 butikker i landet rummer aftalen med Waynes Coffee et potentiale, der rækker ud over Sverige.

Kæden driver nemlig butikker i Finland, Norge, Cypern, Jordan og Saudi-Arabien.

"Vi er ikke i forhandlinger om at skulle levere til deres internationale forretning endnu, men vi har ambitioner om, at Foodpeople skal etableres internationalt, derfor skaber det selvfølgelig nogle perspektiver, at vi nu har en kunde, der kan noget internationalt," lyder det.

"Det giver os også mulighed for at lære af dem, og mulighed for på sigt at presse os selv og bevise, at vi kan håndtere udenlandsk forretning," fortsætter han.

I tillæg bliver Waynes Coffee i Sverige serviceret af landets største foodservicegrossist, Martin&Servera, hvilket giver Foodpeople chance for at komme ind hos andre kæder i landet.

"Der går vi fra den ene dag ikke at være eksisterende på det marked til den anden dag at være en relevant spiller via vores partnerskab med Waynes Coffee, der gør, at Martin&Servera pludselig ser yderligere muligheder i os i Sverige," fortæller han.

Kommer ind ad omveje

I Danmark udspringer Foodpeople af en fusion mellem Il Fornaio, der blev skabt af Michelin-kokken Elvio Milleri, og den danske brød- og wienerbrødsproducent Trianon i 2016. Ud af det blev også skabt mærket Jalm&B.

Selskabet er siden lykkedes med at skabe en forretning, der mønstrer en omsætning på den gode side af 100 mio. og en bruttofortjeneste på 28,7 mio. Kr. i det seneste regnskab for 2016.

Opbygningen af selskabets tre varemærker Il Fornaio, Trianon og Jalm&B sker i flere tilfælde ad omveje.

Eksempelvis blev Il Fornaio i 1988 bygget op via Michelin-restuaranten Era-Ora, der åbnede op for handel med Coop. Foodpeople er desuden blevet en af landets store brødspillere på hoteller via fundamentet fra Trianon.

I Sverige har Foodpeople skabt et navn via leverancer til måltidskassemarkedet, som har gjort dem interessante for Coop Sverige. Ligesom Foodpeople altså har brugt Waynes Coffee til at komme ind i grossistleddet i det svenske.

"Det er faktisk en bevidst strategi. Da vi arbejder med omkostningstunge specialiteter og håndlavede produkter, skal vi bevise os selv ved at præsentere varen. Positioneringen af brandet i forhold til at kunne levere et premium produkt har været meget bevidst og nødvendigt for os. Ellers bliver vi sårbare," siger han.

Vanskelig brødfusion bag ambitiøs ny fødevarekoncern

Danske Foodpeople knækker koden til det svenske måltidskassemarked

Foodpeople kaprer brødspecialist fra Noma

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også