Vanskelig brødfusion bag ambitiøs ny fødevarekoncern

Med mærkerne Il Fornaio, Jalm&B og Trianon klynger Foodpeople sig bedre og bedre fast i dagligvarehandlen og hos store hotelgrupper, måltidskassevirksomheder og cafékæder. Bag den frembrusende koncern gemmer sig dog en udfordrende fusion af to vidt forskellige brødselskaber.
Den ene af Foodpeoples to ejere, Michelin-kokken Elvio Milleri. | Foto: Foodpeople.
Den ene af Foodpeoples to ejere, Michelin-kokken Elvio Milleri. | Foto: Foodpeople.

Det ligger i frostmontrerne og brødhylderne i Coop, det bliver lunt serveret på caféer og burgerkæder som Juicy Burger, dets duft rammer hotelgæster, når de skal have morgenmad hos store hotelgrupper som Bellagroup, og i Sverige sætter mange familier tænderne i det, når de modtager en måltidskasse fra en af landets store måltidskasseselskaber.

Der er tale om brød fra den Amager-baserede brød- og fødevarekoncern Foodpeople, der opstod ud af en af en noget atypisk fusion i 2016.

Il Fornaio-ejerne Susanne Boye Nielsen og restauratør og Michelin-kok Elvio Milleri købte det konventionelle brød- og wienerbrødselskab Trianon i 2014. Målet var at skabe et nyt fødevareselskab, men de to ægtende selskaber havde vidt forskellige fundamenter.

Hent FødevareWatch-appen til din iPhone HER og til Android HER.

Il Fornaio er økologisk håndlavet italiensk brød bagt i stenovne, udtænkt af Era-Ora kokken Elvio Milleri. Mantraet er kvalitet før alt andet. Det koster penge og kræver tid, og det skal kunderne vide, når de lægger en ordre.

Trianon blev grundlagt i 1940 og var konventionelt klassisk dansk brød og wienerbrød. Udtænkt af de to håndværksbagere og brødre Bøje og Max Vinther og deres far Jørgen Anthon Ludvig Vinther. Det skulle være billigt og hurtigt. Kunden havde altid ret. Ringede en hotelkæde tidligt om morgen, slog bagerne en masse gær og salt sammen i en dej og satte gang i maskineriet for at kunne have bestillingen parat få timer efter.

"Det er naturligvis rarest for kunderne at have en leverandør, der fuldstændig matcher dig. Men det får man ikke nødvendigvis et kvalitetsprodukt ud af. Det var nogle svære valg, vi tog dengang. Vi vidste godt, at vi kunne miste kunder på det. Hastighed og lavpris var jo det, Trianon havde levet på. Det var deres niche. Så der var lidt af et clash. Vi har valgt at være tro mod os selv og besluttede derfor at ændre hele Trianons brødsortiment og måden, vi arbejder på til økologi, surdeje, langtidshævning og færre varianter," siger direktør og medejer af Foodpeople Susanne Boye Nielsen.

"Det betød f. eks., at vi konverterede 700 konventionelle varenumre på brød til 200 økologiske, så i dag er alt brød økologisk og størstedelen er med Jalm&B navnet på. Det er ikke noget, du gør på to dage. Der skal laves nye opskrifter, nye surdeje, nye arbejdsmetoder, du skal finde nye lokale ingredienser og leverandører," uddyber hun.

Ændringerne gav sammenstød internt og eksternt med Trianons trofaste kunder. Faktisk mistede man op mod 15 pct. af omsætningen i en periode af sammensmeltningsprocessen. Eksempelvis mistede selskabet et par af Københavns allerstørste hotelkæder.

"Vi kom og havde en anden tro på, hvordan man skal gøre tingene. Det havde selvfølgelig nogle konsekvenser, da vi ændrede måden, som vi arbejder på, bestillingsprocedurerne og lancerede en anden pris," siger Susanne Boye Nielsen.

Et langt træk

Sideløbende arbejdede Susanne Boye Nielsen og Elvio Milleri på at opbygge netop Jalm&B-mærket, der bygger på samme kvalitetstanker som Il Fornaio, men med et dansk udgangspunkt.

Endvidere investerede man i et nyt fælles it-system og nye produktionsfaciliteter i fabrikshallen i Kirstinehøj, som passede mere til den håndlavede proces, der primært foretages af italienske bagere, som flyver op fra støvlelandet.

Trianons tidligere ejere var med i de første to år efter fusionen for at få det til at glide så let som muligt, og fordi Il Fornaio ikke havde en stor pengetank at trække på. Nu, tre år efter fusionen, ser koncernen kunderne vendte tilbage. Det, godt hjulpet på vej af netop Jalm&B.

"Nu hedder vi Foodpeople, og en ting er, at vi har tre brands i dag, men man kan ikke udelukke, der kan komme andet til på et tidspunkt. Vi har fået et system op at køre, så vi kan skalere op, som vi vil, også med den dygtige organisation, vi har bygget op," fortæller Susanne Boye Nielsen.

direktør og medejer af Foodpeople, Susanne Boye Nielsen. | Foto: Foodpeople.
direktør og medejer af Foodpeople, Susanne Boye Nielsen. | Foto: Foodpeople.

Investeringerne og sammenlægningen af procedurer har medført en leveringssikkerhed, der ifølge direktøren, gør Foodpeople til en interessant handelspartner for de store hotelkunder som Bella Group, der driver Bella Centret, Bella Sky, Crowne Plaza og Marriot, samt Arp. Hansen, der blandt andet har Wakeup Copenhagen og Tivoli Hotel.

"Nu har vi den nødvendige produktionserfaring, kvalitetserfaring og tør tage de knubs, der skulle til for at komme til det. I forhold til vores ambitioner, er det også derfor, at vi tror på, vi har mulighed for at vokse inden for f. eks. out-of-home og horeca," siger hun.

Kunderne er tilbage

Siden fusionen i 2014 og de efterfølgende kundeknubs er ordrebogen kommet på niveau igen, faktisk mere end det.

Som antydet af direktøren, er det særligt hoteller og foodservicesektoren, som man ser en vækst i. Il Fornaio er stadig det største af koncernens tre brands, men Jalm&B oplever kraftig vækst, mens Trianon har fundet et stabilt leje med leverancer af konventionelt wienerbrød og økologiske brødtyper som eksempelvis håndværkere, der ikke passer ind under hverken Il Fornaio eller Jalm&b.

"Vi var nogenlunde lige store, da vi flyttede sammen. Som forventet tabte vi noget på Trianon i forbindelse med konverteringen, hvor Il Fornaio har udviklet sig meget positivt. Men vi er rigtig godt på vej med Jalm&B nu, vi har mere end indhentet, det tabte. Og kan virkelig se, at der er et momentum og marked for vores produkter," siger direktøren.

Nu er Il Fornaio størst, stærkt efterfulgt af Jalm&b og så Trianon.

Kan du kort beskrive den rejse, I har været på i de sidste fem år og den udvikling, I oplever nu?

"Vi er med i en revolution på det danske dagligvaremarked og generelt i fødevaremarkedet. Det er utroligt spændende lige nu. Det er også derfor, at jeg og mine kollegaer er i den her virksomhed.  Jeg og andre kunne sikkert let finde et bedre lønnet job, men det er bare interessant og givende. Vi synes, vi får så meget positiv respons fra kunder, der gerne vil lege med på den ene og anden udvikling, og det er udviklingen som driver os," siger Susanne Boye Nielsen.

Kraftig convenience-vækst sender Netto og Løgismose på landevejen

Easyfood: "De bløde værdier skaber de hårde økonomiske resultater"

Pizzaburgeren er Dr. Oetkers adgangsbillet til de unges hjem

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også