FødevareWatch

L&F vil have skruet op for de økologiske ambitioner

Det er vigtigt at intensivere forskningen på økologiområdet, hvis Danmark forsat skal kunne følge med, skriver økologichef i et debatindlæg.

Foto: Maud Lervik.

Op gennem 1990'erne blev dansk økologi etableret og organiseret, og datidens arbejde har på mange fronter dannet grundsten for den økologiske vækst, som i de seneste år har fundet sted.

Hvor er forbrugerne i branchens nye forskningsstrategi?

I et debatindlæg på Altinget.dk opfordrer Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer, til, at økologiforskningen nu intensiveres, så Danmark også i fremtiden kan fastholde sin stærke position.

"[...] skal Danmark for alvor høste frugterne af økologiens potentiale, er der brug for at skrue op for ambitionerne på forskningsområdet nu og her.

I takt med at flere og flere lande udvider deres produktion, bliver innovation og viden helt afgørende for, at danske økologer kan bevare en stærk konkurrenceevne.

Det er en udfordring, vi i Landbrug & Fødevarer mener, man ikke kan sidde overhørig. Derfor opfordrer vi også de ansvarlige politikere til at afsætte midler til et økologiforskningsprogram med et provenu på mindst 40 millioner kroner om året," skriver Kirsten Lund Jensen.

Hun ser det som et vigtigt signal, at regeringens i sit seneste finanslovsudspil har afsat 25 mio. kr. til den målrettede forskning på økologiområdet, samt at midlerne skal udmøntes til GUDP via Internationalt Center for Forskning i Økologisk Jordbrug og Fødevaresystemer (ICROFS).

Økologien får plads i finanslovsudspil

Danske myndigheder skal lære Kina at kontrollere fødevarer

Minister på økomesse: Der kommer ikke særtilskud til økologiske varer 

Mere fra FødevareWatch

Fazer relancerer ikonisk slikkepind

Et lille år efter at den finske slikproducent Fazer trak stikket på sin kendte Dumle-slikkepind på grund af produktionsudfordringer, har den igen kurs mod hylderne.

Aldi dropper kontrakt med Deliveroo

Den tyske discountkæde har i kølvandet på ny branchedata, hvor kunderne er vendt tilbage til gamle indkøbsvaner, valgt at stoppe leveringsaftale med Deliveroo.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier