Antallet af danske fødevarevirksomheder, som er begyndt at afsætte deres varer i lande uden et EU-fortegn, er vokset og vokset.
Siden 2008 er eksporten af fødevarer steget med 58 pct. til andre markeder ude i verden.
Det skriver Finans.dk, som har fået tallene for brancheorganisationen Dansk Industri Fødevarer (DI Fødevarer).
Tallene skal ses i lyset af, at Europas økonomi har været mere eller mindre flad de seneste ti år, hvilket betyder, at tallene viser, at de danske selskaber ikke har mistet markedsandele i Europa, men øget dem i lande uden for EU.
"Eksporten bliver mere global. Usikkerhed og lavvækst i en række vestlige lande betyder, at virksomheder i fødevaresektoren i stigende grad har orienteret sig mod andre geografiske markeder for at få vækst i afsætningen," siger Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, til Finans.dk.
Særligt Kina er populær blandt de danske selskaber, men branchedirektøren forudser, at afsætningen til Afrika vil stige markant de kommende år.
Orana satser på lande, som ingen andre vil røre ved
En dubaisk sheik er blevet smaskforelsket i danske øko-varer
DI klar med fødevarefremstød i Iran