Danske fødevarevirksomheder har fået Marco Polo-feber

Flere danske fødevareselskaber er begyndt at eksportere til fjernmarkeder. En stagnerende europæisk økonomi presser selskaberne.
Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv
Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

Antallet af danske fødevarevirksomheder, som er begyndt at afsætte deres varer i lande uden et EU-fortegn, er vokset og vokset.

Siden 2008 er eksporten af fødevarer steget med 58 pct. til andre markeder ude i verden.

Det skriver Finans.dk, som har fået tallene for brancheorganisationen Dansk Industri Fødevarer (DI Fødevarer).

Tallene skal ses i lyset af, at Europas økonomi har været mere eller mindre flad de seneste ti år, hvilket betyder, at tallene viser, at de danske selskaber ikke har mistet markedsandele i Europa, men øget dem i lande uden for EU.

"Eksporten bliver mere global. Usikkerhed og lavvækst i en række vestlige lande betyder, at virksomheder i fødevaresektoren i stigende grad har orienteret sig mod andre geografiske markeder for at få vækst i afsætningen," siger Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, til Finans.dk.

Særligt Kina er populær blandt de danske selskaber, men branchedirektøren forudser, at afsætningen til Afrika vil stige markant de kommende år.

Orana satser på lande, som ingen andre vil røre ved

En dubaisk sheik er blevet smaskforelsket i danske øko-varer

DI klar med fødevarefremstød i Iran

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også